Begin each day with a smile - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu Begin each day with a smile - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Begin each day with a smile

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

07 Maart 2020 | Tsjaad, Zakouma

We zijn al weer bijna twee weken in Tsjaad. Er is veel gebeurd.

Eerst een heenreis van vier dagen, toen een ongemakkelijke aankomst zonder veel faciliteiten, daarna wennen aan elkaar in één huis en huishouden (Albert en ik kennen elkaar al sinds 1979, maar we hadden nog nooit een hele dag samen opgetrokken), toen heel veel leerlingen met de meest uiteenlopende niveaus, en dan nog wennen aan de hitte en de muggen.

Op Facebook heb ik regelmatig ons verhaal plus foto's gepost, omdat dat medium nu eenmaal veel gebruiksvriendelijker is. Hier lukt het me niet foto's te downloaden, ons internet is veel te zwak en waarbenjij.nu ingewikkelder.

Maar hier ben ik dan! Ondergedompeld in een wildpark, in een mannenwereld, in stof en zweet, en in de mooiste glimlach van de wereld.

Wat zijn de mannen van Zakouma blij met ons. Ze oefenen al mompelend de hele dag Engelse rijtjes en uitdrukkingen. Ze tillen tafels en stoelen naar schaduwplekken achter een mobiele keuken en een rieten droogtoilet. Ze zorgen voor ons alsof we door Allah gezonden zijn. En ze kunnen niet wachten tot morgen.

  • 07 Maart 2020 - 18:25

    Helga:

    Lieve Margot, Wat fijn de extra info en wat heerlijk dat jullie daar zo welkom zijn. En dan al de dieren die je tegenkomt. Super.
    Liefs van Helga

  • 12 Maart 2020 - 09:08

    Sonja:

    Lieve Margot,

    Opnieuw een bijzondere avonturenroman van jou, ver weg van het turbulente Corona virus.
    Zelfs mijn Italiaanse lessen gaan niet door! IK moet ook oppassen met mijn astma. met astma .
    Marcel is ongeruster dan ik n vindt dat we niet op de jongetjes van Lodewijk n CAecile kunnen
    Gaan passen. JOsieke meldt hoe alle internationale aktief op de RAI worden afgelast. Geen Europeanen mogen meer vliegen naar de US. Nu ook mondkapjes bij AH.
    Zaterdagmorgen nu. Dit was een snel bericht. Corona, corona,Gisteren
    TEFAF gesloten vanwege een besmette standhouder. Na ieder contact met een ander handen wassen.
    Ik ga je berichten vandaag nog allemaal
    2 e keer lezen.
    Geniet van alle eenmalige? Ervaringen.
    Jouw huisje staat er nog, witte rolgordijnen dicht.
    ted’s verjaardag was erg gezellig? We kregen een DOOS Schweibergwijn mee.
    Naar huis. Zo bijzonder, toch?
    Nu 9 uur vrijdagmorgen. Afspraak met bank. Hoop dat de leuke en
    Interessante ervaringen . Groeten aan je collega en lieve groet van mij, SON

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 71158

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: