Le Puy - Figeac, dag 9 - Reisverslag uit Golinhac, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Le Puy - Figeac, dag 9 - Reisverslag uit Golinhac, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Le Puy - Figeac, dag 9

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

05 September 2014 | Frankrijk, Golinhac

woensdag 20 augustus 2014

Tijdens het ontbijt in de Hospitalité zit ik naast een bénévole, een vrijwilligster, die samen met haar man hier het hele jaar woont. Waarom ik op weg ben naar Santiago? Ik antwoord dat het niet om een godsdienstige reden is, maar misschien wel om een spirituele. Spiritualiteit als vorm van verlichting kan geen kwaad in deze wereld.

Na het ontbijt pakken de pelgrims hun rugzak en ezel in en begint rond half negen de volgende etappe, richting Golignac. De afstand: 17 km.

Ik vergeet helemaal om te ravitailleren. Eens kijken hoe een echte pelgrim omgaat met honger. De wandeling loopt langs de rivier de Lot de stad uit. Het is een prettige, vlakke wandeling, die eindigt bij een vredig kapelletje.

Ik begin er aan gewend te raken dat ik alleen ben, en vind het zelfs prettig. Al mijn zintuigen staan open. Nu begrijp ik ook waarom pelgrimeren een intensievere beleving is als je het langer dan een week 'doet'. Eerst moet je loskomen van je comfortabele bestaan.

Ik ervaar het als een enorme luxe om zo vrij als een vogel te zijn en de hele dag voor mijzelf te hebben. Dat alleen al maakt me gelukkig. Na ruim een week lopen is de meeste spierpijn uit de benen, en is het zelfs prettig om in beweging te zijn. Mijn hak is stabiel pijnlijk en de nieuwe pijn in mijn knie overheerst. Ik probeer er gewoon niet aan te denken. Of ik stuur een paar vriendelijke gedachtes richting mijn benen. Mijn rugzak is een deel van mijzelf geworden; ik voel hem zelfs niet meer zitten.

In een klein cafeetje langs de route zit ik zomaar wat te babbelen met een Franse uitbaatster die een Nederlandse schoondochter heeft. Ze heeft een bord buiten gehangen: Eet vooral uw eigen hapjes op! Wat wilt u drinken? Ik bestel een Cola light en vis een bruine banaan van gisteren uit mijn rugzak.

Na deze oppepper gaat de weg stijl omhoog. De kunst is om in een gestadig loopritme terecht te komen, een soort cadans die het lopen automatisch maakt. Jammer, echt jammer dat er zoveel asfalt is op de route; die stukken zijn het zwaarst omdat je de harde weg voelt onder je voeten. Ook moet je steeds opzij voor auto’s, die niet ongevaarlijk zijn.

Er lopen twee leuke Franse meiden met mij op en we babbelen honderduit. Zij hebben een weekje vakantie, laten hun bagage vervoeren, en hebben alles van tevoren geboekt. “Mais l’année prochaine, on fera comme vous!” zeggen ze bewonderend.

Het is bijzonder om te voelen hoe mijn conditie beter wordt. Mijn stemming is opperbest, mijn moordneigingen volledig gezakt. Ik weet nu dat ik het ga halen!

Opeens komt er een jong meisje naast mij lopen, zij hoort bij de Normandische familie die ik al eerder heb ontmoet. Ik ben blij hen te zien. De meisjes luisteren samen naar een Ipod en huppelen vrolijk over de weg. En dat terwijl zij die dertig kilometer die ik heb overgeslagen wel gelopen hebben!

Twee stellen zitten in het gras te lunchen. Durf ik om een stukje brood te vragen? Ik doe het gewoon. Een paar minuten later ruil ik mijn overgebleven radijsjes voor een appel en een stukje pain d'amande.

In Golinhac heb ik een chambre en table d’hote geboekt. De Vlaamse mevrouw aan de telefoon vertelt dat het diner bestaat uit vijf gangen!
Eenmaal aangekomen drink ik een biertje met de heer des huizes. Het is een vrijbuiter met veel ondernemingszin en veel grond voor zijn eigen huis, paardenwei en een aantal gites voor gasten. Bovendien is hij veearts, dat kan er ook nog wel bij.

Ik krijg een huis met eigen badkamer, eigen slaapkamer, een gedeelde woonkamer en wifi. Ik kan mijn geluk niet op. Wat een luxe! Na de douche en een uurtje op bed loop ik terug naar het dorp om wat eten in te slaan voor de volgende dag. En daarna ga ik proberen nog meer podcasts op mijn Ipod te downloaden. Dat mislukt faliekant: opeens is alle muziek en gesproken tekst twee maal zo snel als normaal. Dan maar zonder muziek, dat loopt wel zo lekker. "De stilte in mij en om me heen zuivert mijn gedachten", stond er boven het NRC-artikel, toch?

  • 06 September 2014 - 09:34

    Sanne:

    Ha Margot,
    Mooi dat je nog wat mooie camino ervaringen had! Twas soms afzien.
    Ik hoor graag straks hoe je terugkijkt, nu er wat meer afstand is in tijd en ruimte.
    Lfs, sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 71316

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: