De dieren in het park en de oorlog om ivoor - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu De dieren in het park en de oorlog om ivoor - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu

De dieren in het park en de oorlog om ivoor

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

17 Januari 2014 | Tsjaad, Zakouma

Zakouma park ligt niet voor niets op deze plek. Er stroomt een grote rivier door het gebied, er zijn veel hoge bomen en er bevinden zich natuurlijke kommen waar het water tijdens de droge maanden langere tijd in blijft staan. Als het water in maart/april is opgedroogd, maken de olifanten de kommen dieper op zoek naar modder. Zoals ik al eerder vertelde staan er geen hekken om het park, er zijn natuurlijke grenzen.

Tinga kamp (voor de toeristen) ligt echt aan de bedding van de rivier, zo kun je vanaf het terras heel veel apen zien, maar ook wrattenzwijnen en allerlei soorten antilopen. 's Avonds hoor je vaak de kreten van een hyena. Ik heb geluk dat ik verblijf in Tinga kamp, want alle andere blanke werkers wonen in hutten of huizen in Zakouma.

In mei/juni begint het regenseizoen. Vroeger vertrok iedereen uit het park, en konden de stropers hun gang gaan, maar sinds Rian directeur is blijven de werknemers hier. Het leven is hard, want alles staat onder water. Je kunt alleen met een boot bij Tinga kamp komen. 

De dieren vertrekken ook uit het park, maar komen weer terug in september/oktober, omdat er hier genoeg te eten is. Juist de periode dat de dieren het park verlaten is gevaarlijk voor ze. Daarom gaan de patrouilles ook naar buiten. Ze blijven soms een week lang weg omdat de afstanden groot zijn.

Ik vroeg aan Noelien of er wordt ingegrepen in het beheer van dieren in het park. Nee, op geen enkele manier. Zieke dieren worden niet weggehaald, dode dieren ook niet. Ook vervoert men geen dieren naar andere gebieden. Bij de Big Five hoort ook de neushoorn, maar deze is uitgestorven (uitgemoord) in het park.
Als men niets zou hebben gedaan aan de stropers praktijken, zouden de olifanten hier allang zijn uitgestorven. Ook de giraffen zouden het niet lang hebben uitgehouden, hun staarten zijn zeer geliefd als cadeau voor je toekomstige vrouw. En de stand van de leeuwen is nog steeds zorgelijk.

Gisteren hoorde ik dat er toch een kleine ingreep wordt gedaan: met strooit cristalline salts langs de paden waar de mensen op safari gaan. Het is goed voor de dieren, en zo komen ze op een natuurlijke wijze een beetje in de buurt.

Elke ochtend om zes uur is er een briefing in het hoofdkantoor in Zakouma. Rian verzamelt zijn medewerkers om aan elkaar te vertellen wat ze gaan doen vandaag. Alle guards staan paraat met hun geweren. Noelien vertelt over de kalashnikovs: Chunk! They put them in the earth like that, afterwards they lift them over their shoulders like this. Each morning I am glad to be alive!
De debriefing verschilt van dag tot dag, afhankelijk van vergaderingen, officiële bezoekers, onregelmatige activiteiten. De anti-poaching patrols werken in ploegendienst dag en nacht.

Ik voeg een paar foto's toe uit The National Geographic over les braconniers (the poachers, de stropers), en La Guerre de l'Ivoire (de War on Ivory, de ivooroorlog). Een kilo ivoor is meer waard dan een kilo goud!

  • 17 Januari 2014 - 20:41

    Annemiek:

    Ha Margot.
    het zijn aangrijpende en gruwelijke beelden van gedode olifanten die je meestuurt. En de Soedanese Janjaweed militia troepen die (mede) ervoor verantwoordelijk zijn. Treurig dat onder het mom van Jihad de olifanten in Tsjaad uitgemoord worden. Dezelfde troepen doodden eerder tussen de 200.00 en 400.000 boeren in Darfur. De niets ontziende machtswellust en greed die aangewakkerd worden door het Soedanese Khartoum regime is verantwoordelijk voor deze slachtingen en zou ter verantwoording geroepen moeten worden door de internationale gemeenschap. Goed hoor dat je velen betrekt bij je observaties. Spannend om meer te horen,

    Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 71402

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: