Le Puy-Figeac Dag 5 - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Le Puy-Figeac Dag 5 - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Le Puy-Figeac Dag 5

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

31 Augustus 2014 | Frankrijk, Aumont-Aubrac

Vanochtend mijn ménage-à-trois verlaten toen het eindelijk licht werd. Blij dat ik hier weer wegga. Wat hier niet mag: de rugzakken tegen de muren zetten, de kastjes of de ijskast openmaken, een glas meenemen naar de slaapkamer, een trekgordijn opendoen. Ik voel me er niet lekker bij. En blijf me verwonderen. Een goede oefening in nederigheid!

De wandeling is overdonderend, mede door het nu schitterende weer met prachtige vergezichten. Alweer doet de route me erg denken aan de Chemin de Stevenson, die ik in 2009 en 2010 met Luc liep. Veel oude muurtjes in plaats van heggen; ook veel prikkeldraad langs de weg, maar mooi opgelost door de houten paaltjes regelmatig te vervangen door staande stenen.

Opeens staan er waarschuwingsborden van boeren: route op eigen risico! Niet geschikt voor fietsers en hardlopers! Verboden voor ezels en honden! Ik loop door en blijk dwars door en over weilanden te moeten lopen met ongelooflijk dikbillige stieren. Prachtbeesten, maar als ze pal voor een hekje gaan staan waar ik door moet, dan slaan de bibbers toch toe. Met mijn stokken sla ik op hun achterste. Gelukkig schuiven ze een beetje op. En dan realiseer ik me pas dat ik een tomatenrood shirt aan heb...

De weg is voor mij lang, 21 kilometer. Het afdalen is glibberig en op meterslange rotsblokken. Halverwege krijg ik enorme last van een knie. Ik registreer het en doe extra voorzichtig, maar word er niet chagrijnig van. Integendeel, vandaag ben ik voor het eerst echt blij en trots op mezelf dat ik hier ben.

Ha, een bord in het bos, een vooraankondiging van een cafeetje over 7 kilometer: Een mevrouw in een klein dorpje verwent pelgrims met een omelet met cèpes uit het bos. Lekker zout! Ik neem ook nog een bosbessentaartje met koffie na.

En dan kom ik eindelijk, eindelijk aan in Aumont-Aubrac. Ik slaap in een prettige gîte midden in de stad. Annie, de herbergierster, is ook fysiotherapeute. Zij geeft massages op afspraak.

Iedereen moet de rugzakken beneden uitpakken en alleen het benodigde mee naar de slaapzalen nemen. Men is op de Camino ontzettend bang voor punaises de lit (bedwantsen). Ik hoorde dat er soms gites gesloten worden. En dat de enige manier om van die beesten af te komen is: alles op 60 graden wassen en de rugzak een nacht in de freezer! Het waarschuwingsbord (zie foto met tekst) is zeker voor buitenlanders vrij onbegrijpelijk. Vos bobos?!

Ik blijf de hele avond in de mooie houten keuken met mijn benen op een stoel en stuur whatsappjes en smsjes naar mijn directe volgers. Ik ben heel tevreden met een oud stuk brood en wat fruit.

Om negen uur masseert Annie mijn voeten en benen en ik vertel intussen
waarom ik hier op de Camino ben, en wat ik nog meer gedaan heb dit jaar. Annie vindt dat ik na afloop van dit jaar coach zou moeten worden van mensen die een jaar ertussenuit willen. Leuk idee! Wat dacht je van www.sabbat(s)jaar.nu? Ik zie het al in mijn fantasie op de zijkant van een nieuwe auto staan.

Ik slaap voor de vierde keer alleen op een kamer, helemaal bovenin de enorme gîte Chemin Faisant. Ik ben blij als een kind. En voel me enorm vertroeteld door zoveel positieve aandacht.

Als ik om zes uur uit het raam kijk zie ik in het halfdonker een enorm vuur en twee varkens die ronddraaien aan het spit. Een nieuwe wandeldag is aangebroken. Ik heb er weer zin in! De gedachte aan teruggaan is geen optie meer.

  • 31 Augustus 2014 - 17:45

    Sanne:

    Wat goed Margot, dat je op een gegeven moment toch echt de smaak te pakken kreeg. En, hoe belangrijk het contact met 'de anderen' is. Is Annie Nederlands? Of een franse of spaanse Annie dat kan uiteraard ook. Jij spreekt je talen!
    liefs van sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 71173

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: