Le Puy-Figeac Dag 3 - Reisverslag uit Saugues, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Le Puy-Figeac Dag 3 - Reisverslag uit Saugues, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Le Puy-Figeac Dag 3

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

28 Augustus 2014 | Frankrijk, Saugues

14 augustus 2014

Ik vind het moeilijk de routekaart te bestuderen op hoogte verschillen dus ik had geen idee van de enorme stijging die me vandaag boven het hoofd hing: minstens vijf honderd meter omhoog in een uur of twee. En niet over gladde paadjes! Alleen maar rotsblokken, modder, keien. Ook veel asfalt trouwens. Het is afzien. Maar als ik even heb stilgestaan en genoten heb van het landschap, is mijn hartslag weer normaal en kan ik weer verder.

Waar lijkt het landschap op? Op le Chemin de Stevenson (die is mooier, in mijn herinnering), op Zuid-Limburg, op de Morvan. Ik loop nog steeds in een hooggebergte. Vaak bultige (oud-vulkanische) vergezichten, soms bospaden, of weidepaadjes. De landbouw is linzen, tarwe, linzen, klaver. Soms mais, geen zonnebloemen. Veel weilanden, weinig koeien. Jammer van alle prikkeldraad.

Onderweg veel privé reclame voor pelgrims van restaurants, overnachtingsplekken, zelfs massage voor pelgrims. Je voelt aan alles dat het hier veel en veel drukker kan zijn.

Een gitebeheerder vertelt me dat er dit jaar minder pelgrims zijn omdat het weer de hele zomer nogal grillig is. Men heeft slechts één keer een aaneengesloten warme periode van drie dagen gehad.

Inderdaad lopen er momenteel vooral Fransen op dit traject, veelal in weekends en korte stukjes. Later hoor ik dat de laatste jaren het aantal pelgrims tot de helft is teruggelopen en dat buitenlanders steeds meer kiezen voor de start in Spanje.

Vandaag had ik mijn eerste goede dag. Ik ontmoette pelgrims die ik eerder had gezien. Ik liep voor het eerst een half uurtje op met een jonge Parisienne op die georganiseerd loopt, maar zich af en toe wil afzonderen van de groep. Zij zou ook graag zo dapper als ik willen zijn. Ik voel me niet zo dapper, maar ben wel blij dat ik hier alleen ben. Het is het laatste stukje eenzaamheid dat ik wil kwijtraken hier. Ik wil niet meer bang zijn om alleen te zijn. "Je hebt je schaduw altijd bij je", mailt Angela.

De gite in la Clauze waar ik nu ben is mooi, modern, prettig, warm. De beheerders schenken bier bij aankomst en zorgen voor een boerenmaaltijd met lekkere wijn. Er heerst een huiselijke sfeer.

Het bedje is heerlijk. Vannacht voor het eerst met een anderen geslapen. Nou ja, niet echt, we werden gescheiden door een gordijn. Twee lieve Franse ouders met schattige kinderen van 10 en 12. We hebben nog een uurtje zitten natafelen toen de meisjes al naar bed waren.

Het regent al drie dagen bij aankomst en vertrek, maar overdag is het tot nu toe droog. Ik vind het ideaal wandelweer; ik heb het snel te warm. Zweten doe je makkelijk met een volledig bepakte rugzak, die overigens fantastisch zit, ik voel hem nauwelijks. Iedereen vraagt hoeveel hij weegt. Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat mijn Ipad er makkelijk in had gekund, en ook nog een legging voor de nacht. Mis ik verder iets? Ik geloof het niet.

Ik begin het woord pelgrim te gebruiken als synoniem voor loper. Dat is omdat iedereen dat doet: -Menu du pélerin, -Madame est pélerine? - La bénédiction du pélerin.

Er is iets heel bijzonders aan het pelgrim zijn. Alleen ik weet nog niet precies wat. Misschien dat iedereen gelijk is? Nooit wordt er over rangen en standen gesproken. Van niemand weet ik wat hij of zij in het dagelijks leven doet. Het geeft een heel aards gevoel. En ook een waardig gevoel: wij zijn het waard, want wij zijn allen kinderen Gods.
Vandaag een paar keer meegemaakt dat ik op een boomstronk zat en dat iemand me vroeg of het wel ging. Niet als een terloopse opmerking, maar heel geinteresseerd en welgemeend.

  • 29 Augustus 2014 - 20:50

    Sanne:

    Lieve Margot,

    Over het pelgrim zijn: ik las net in NRC van vrijdag 29 aug. een interview met Jean Rufin over zijn boek Compostela. Mogelijk vind je daar ook inspiratie.
    Liefs! sanne

  • 30 Augustus 2014 - 18:48

    Margot:

    Dank je, Sanne, ik heb het artikel gelezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 71363

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: