Le Puy-Figeac dag 1 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Le Puy-Figeac dag 1 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Le Puy-Figeac dag 1

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

26 Augustus 2014 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

12 augustus 2014
Om kwart over zes schrik ik wakker. Opstaan. Rugzak inpakken. Deken opvouwen. Ontbijten. Om zeven uur loop ik de kathedraal binnen.

De mis duurt lang, ik merk dat ik ongedurig ben, niet geïnspireerd word. Ik wil op pad. Na afloop worden de pelgrims gezegend bij het houten beeld van St. Jacob. Daarna wordt hen gevraagd tot waar ze gaan lopen en waar ze vandaan komen: wel honderd Fransen in groepjes, twee Oostenrijkse meiden en ik!

Teleurstelling om zo weinig nationaliteiten, en om het feit dat ik de enige lijk die alleen op pad gaat. We krijgen allemaal een witte, plastic Rozenkans en een medaillon van St Jacques. Ook staan er twee bakken met blauwe papiertjes, een in het Frans, de andere in andere talen. We worden gevraagd een briefje mee op pad te nemen. Op mijn intentie staat: “Zorg dat mijn dochter een goede plek vindt, en dat zij ooit weer terug komt naar huis”. Weer gemengde gevoelens.

In de winkel van de kathedraal kunnen we een ‘tampon’ halen voor in onze ‘crédentiale’. Ik had mij voorgenomen niet mee te doen met deze bewijsvoering, maar nu ik er eenmaal ben doe ik het toch en laat de eerste stempel zetten in mijn pelgrimspas die ik gekregen heb toen ik lid werd van de Nederlandse Vereniging van St. Jacob.

Ik koop een ketting met een uit buxushout gesneden jakobsschelpje aan een leren bandje en een felgroen plastic armbandje met de tekst ‘Protégez-Nous’. Verder de Miam Miam Dodo 2014, die tot de Spaanse grens alle overnachtingsplekken en andere actuele info over de route heeft opgenomen. Ik heb een raar, onwerkelijk gevoel. Waar ga ik aan beginnen? In feite heb ik alleen - al jaren geleden - het routeboekje gekocht, en nagedacht over de plek voor mijn auto. Ook ben ik zo licht , zo comfortabel en zo handig mogelijk bepakt.

Ik heb de afgelopen jaren veel boeken gelezen van pelgrims die te voet of te fiets de weg naar Santiago aflegden. Ik houd van levensverhalen, van mensen die niet altijd gebaande paden betreden. Ik vind het interessant om te lezen over afzien, kwalen, problemen, het weer, de route, ontmoetingen. En de ontlading en de tevredenheid, soms de extase achteraf.

Deze tocht hoort bij mijn levensloopjaar, bij de luxe van vrij zijn, bij de mogelijkheden die ik heb – zowel financieel, als lichamelijk, als geestelijk. Door mijn eerdere ervaringen dit jaar ben ik voldoende voorbereid om de stilte en open ruimte te trotseren, wie weet omarmen. On y va!

Ik loop de stad uit door het prachtige Le Puy. Ik ben helemaal alleen. Maar ik ben er met al mijn bagage! Gewaarschuwd door Luc weet ik dat het pad meteen gaat stijgen. Hoeveel en hoelang weet ik niet, want ik kan de hoogtelijnen op de IGN kaarten niet goed lezen. Achterom kijkend sta ik na een uur hoog boven de stad en zie het enorme standbeeld La Vierge hoog boven de kathedraal uitstijgen. Dan gaat de weg verder, over rotspartijen en bosranden tot ik op een hoogvlakte kom. Een enorm bord vertelt dat de weg tot Conques tot het werelderfgoed van de UNESCO behoort.

De wegen zijn de afgelopen jaren voor de pelgrims breder gemaakt. Ik loop over een vijf meter brede weg, als vee tussen het prikkeldraad. En dan realiseer ik me opeens dat ik ergens moet slapen die nacht. Drie telefoontjes, maar alles blijkt vol!!
Ik probeer een table d'hôte op de ‘variante’ via het Middeleeuwse Bains en ja hoor, daar kan ik terecht - als ik er geen bezwaar tegen heb om samen met een meneer te slapen. Uiteraard niet, ik snak ernaar!

Opeens is het doodstil in de natuur. Hier loopt niemand. Ik doe rustig aan en neem kleine pasjes op advies van broer Wiet. Dan doemt een stad op van prefab huizen, allemaal in dezelfde kleur geschilderd. Aangekomen in het centrumpje ligt de prachtige Middeleeuwse kerk op een potsierlijk plein met gekleurde stoeptegels. De ‘patrimoine mondiale’ heeft volgens mij te veel geld. Of ze laten het moedwillig door de plaatselijke burgemeesters besteden aan Walt Disney achtige pleinen.

“Laat je verwonderen”, schrijft Luc, als ik hem -nogal verontwaardigd- whatsapp over de Mis en over al deze lelijkheid. OK, broertje, antwoord ik, en voel me een beetje schuldig.

De gîte is een boerderij vol met Franse vakantiegangers die met elkaar aan tafel schuiven. Ik mag mailen op de enorme leren bank in de woonkamer voor het enorme flatscreen. Aan tafel verwonder ik me inderdaad: wat is hier bijzonder! Wat is iedereen aardig!
Maar het regent en het uitzicht vanuit mijn hut is op een schutting.

  • 26 Augustus 2014 - 13:29

    Vonne Wijnands:

    Hallo Margot,
    Het is drukker merk ik uit jouw verslag dan toen ik daar liep. Gewoon de rood/wit markeringen volgen dan hoef je niet zo in je boekje te turen.
    Waar jij nu sliep heb ik ws ook geslapen. De gite was toen nog niet klaar. Het stortregende en ik mocht uiteindelijk blijven op de boerderij samen met een amerikaan die later arriveerde. IK heb toen uiteindelijk in de logeerkamer geslapen en 's avonds met het jonge echtpaar, de amerikaan en nog een franse vriend gegeten.
    Ik liep ook alleen en heb eigenlijk nooit gereserveerd. Voor een persoon was altijd wel een plekje. Het ging maar zelden mis. En dan kwam het uiteindelijk ook weer goed.
    Een goede oefening in vertrouwen!
    Succes
    yvonne

  • 27 Augustus 2014 - 19:16

    Sanne:

    dag lieve margot,

    wat ik nou zo jammer vind is dat je niet meer echt op de bonnefooi kunt, dat je moet bellen om een slaapplaats te vinden.Een weg van 5 meter breed voor alle 'pelgrims'.... ik ben heel benieuwd naar het vervolg.
    De tekst van dat briefje intrigeert me! Schrijf je misschien later nog over.
    daaaaaaaaaaaaaaag, zet em op meidje!
    liefs van sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 71377

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: