Le Canal latéral à la Loire - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Le Canal latéral à la Loire - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Le Canal latéral à la Loire

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

18 Juli 2014 | Frankrijk, Decize

 Openbaar vervoer in Frankrijk is een uitdaging (ander woord voor ramp).
 Als je om 8 uur smorgens een trein denkt te nemen in Le Puy-en-Velay, dan hoop je volgens de dienstregeling vier uur later in Nevers te zijn, toch?

Een trein is er niet, wordt aan gewerkt. Wel een bus, dus wordt mijn fiets als ware het een koffer op zijn derailleur in het bagagerek geschoven. Dan begint de reis door de Auvergne op een bloedhete zomerdag in een bus zonder airco en zonder open ramen. Af en toe wordt gestopt om een postzak uit te laden. Moet terugdenken aan Tsjaad waar een dood lam tussen de mensen werd vervoerd.

Op het station van Clermont Ferrand aangekomen is de trein naar Nevers net vertrokken. Mijn kaartje wordt aangepast en ik krijg een sncf- doos vol met zoete en hartige hapjes als excuus. Ze zijn zelfs de kleurpotloden niet vergeten. 
Twee en een half uur wachten is niet echt een ramp als je schaduw hebt en stoelen, alleen die laatste zijn er niet, overal hangen excuses dat het station gerenoveerd wordt. Hé, een stopcontact.  Ik laad mijn fiets op, want weet nog niet wat mijn plannen zijn vanavond.

Eindelijk vertrek ik in een echte trein! Heb vier sterke mannen nodig om mijn fiets op en af de trappen te tillen en ook in en uit de trein. Iemand hangt hem op aan zijn achterwiel. Dat wil ik niet, het gewicht van de fiets (30kilo) is veel te groot. In de trein loopt iedereen op en neer en zenuwachtig te doen. Het ontgaat me maar ik snak naar de eenzaamheid van de stille fietser.

Zes uur na vertrek uit Le Puy-en-Velay kom ik in Nevers aan en weet niet hoe snel ik de Loire moet versteken. Het kanaal is snel gevonden. Iets of Iemand heeft voor mij beslist dat ik vanmiddag in deze bloedhitte nog naar Decize ga fietsen. Ik voel me thuis hier, het is lekker vlak. Mooi zijn ze, die kanalen met hun talloze sluizen en longboats. 

De veertig kilometer naar Decize vallen me tegen. De temperatuur is inmiddels tot 34 graden gestegen en het fietspad naast het kanaal is vernieuwd met geld van de zeuropese unie met een soort gruis waar je banden met deze hitte in wegzakken, Schwalbe of niet.

En nu zit ik halverwege in de schaduw van een snacktent en laad brutaal mijn fiets op zonder te vragen. Ik wil alleen nog maar powerfietsen! 

En terwijl ik dit laatste stukje typ lig ik in een superdeluxe mobielhome op een camping vol kabaal vanwege een muziekfestival. Ach, ik slaap er straks gewoon doorheen. En morgenochtend sta ik op voor dag en dauw en ga ik fietsen naar Digoin, waar mijn auto op mij wacht. Jahoor, de sleutel heb ik bij me. 

  • 18 Juli 2014 - 05:47

    Annelies:

    Hoop dat je de laatste etappe vandaag mooi is en niet te warm. Bonne route! Annelies

  • 18 Juli 2014 - 08:48

    Sanne:

    Ha Margot,
    pas maar op, je gaat nog verlangen naar dit laagland met tamelijk geregeld ov.
    keep on going girl!
    liefs, sanne

  • 18 Augustus 2014 - 21:13

    Jan:

    milde observaties, juweeltjes van teksten, heel flink van je
    en inspirerend voor de lezers!

    ken je die van die vegetariërs die in een frans restaurant kwamen?
    de chef zei: geen vlees? dan neemt u toch kip?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 71894

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: