Mijn werk hier (halverwege) - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu Mijn werk hier (halverwege) - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Mijn werk hier (halverwege)

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

29 Maart 2014 | Zwitserland, Davos

Jullie vragen regelmatig om iets meer over mijn lessen en mijn leerlingen te vertellen. Ik ben nu precies op de helft van mijn verblijf. Nog vier weken te gaan.

Het grootste verschil met het reguliere middelbare onderwijs is dat de leerlingen hier alle lestijd individueel begeleid worden. Dat kan ook niet anders, omdat ze allemaal op verschillende scholen, en verschillende klassen zitten. En we maar met twee leerkrachten zijn. De jongste is 11 en zit in groep 8, de oudste is 16 en zit in 4 havo. Volgende week komen er twee nieuwe leerlingen, waarvan er één een examenleerling is. Ook dat is mogelijk hier. Het ministerie stuurt gedurende die tien dagen een examinator.

We werken elke dag van 8 tot 2 met de leerlingen. Veel tijd gaat zitten in het contact met de school in Nederland, maar ook in het plannen van al die verschillende programma's uit al die verschillende boeken. Het fijnst vind ik het directe contact met de leerling. Hoe jonger ze zijn hoe meer aandacht ze nodig hebben. De ouderen gaan naar de digitale leeromgeving van hun school en zoeken hun huiswerk op; ze stellen weinig vragen. Met antwoordbladen kijken ze zelf alles na. De toetsen worden gescand en naar Nederland gestuurd. En ze presteren wonderwel, en dat zonder al die saaie, klassikale lessen. Eindelijk mijn bewijs geleverd! Scholen zijn weinig effectief als het om leren gaat.

Ook ouders zijn uiteraard heel blij met het feit dat de kinderen zowel fysiek als mentaal sterker worden. En dat ze dan ook nog schoolse achterstanden kunnen wegwerken is natuurlijk geweldig. Dit weekend zijn er veel moeders hier.

Je moet je voorstellen hoe de zieke kinderen hier aankomen, soms rechtstreeks van de IC. Ze zijn helemaal uitbehandeld. Ze hebben geen gewone astma, maar MBA ( Moeilijk Behandelbare Astma) of ZAIA (Zwaar Allergisch Instabiel Astma). Kunnen nauwelijks lopen, zijn moe, angstig en ongelukkig vanwege de achterstanden op school.
En dan komen ze hier, en worden omringd met aandacht op medisch, psychologisch, sportief en educatief gebed. En daar knappen ze in deze allergeen vrije omgeving geweldig van op. Lees maar hieronder het verslag van een van mijn leerlingen. Ik heb het letterlijk  - en met permissie - overgenomen uit een veel langer verhaal.

"Ik heb 13 jaar en heb een stille vorm van astma en dat houdt in dat je het niet aanziet komen als ik een astma aanval heb. Het gaat hier nu na zes weken Davos een stuk beter.
Ik voel  me beter en het zijn hier mooie bergen en ik kan skiën kan weer voetballen ben trots en eindelijk geen prednisolonkop meer prednisolon is een medicijn dat je krijgt en krijgt er bijwerkingen van zoals eetlust en niet zo'n beetje ook.
De reden dat ik hierheen moest is omdat ik school niet meer vol kon houden en ik prednisolon moest en dat hielp niet meer nu zit ik in davos bij allemaal mensen die alles van astma af weten ik kan weer voetballen zonder moe te worden en ik kan hardlopen en ik ga ervoor dat ik met mijn vader kan hardlopen weer naar school gaan en weer mijzelf worden vrolijk en opgewekt kunnen zeggen tegen mijn vrienden zullen we voetballen en zoals het nu lijkt lukt dat wel ik kan nu genieten en vrolijk zijn zie weer goede toekomst ik zet me er wel doorheen. 
Over en uit, M."

En hoe vind ík het op school?
Het is lang geleden dat ik full-time werkte, maar dat went snel. Wat niet zo makkelijk wende was het feit dat ik midden in een beproefd systeem viel en me uiteraard moest aanpassen aan de heersende wetten. Dat viel niet mee. Ik begon van alles ter discussie te stellen, lastig voor mijn collega en voor de baas. Inmiddels heb ik veel beter begrepen waarom de dingen zijn zoals ze zijn. 

De meest inspirerende momenten zijn die met de leerlingen. Kleine gesprekken over hun ziekte en hun leven, vaak naar aanleiding van de filmpjes die we kijken op het digitale schoolbord: biobits, beeldbank, klokhuis. Vooral biologie, de medische wereld, het menselijk lichaam hebben hun belangstelling.
En nog steeds worden er in de laatste kwartiertjes verhalen geschreven. Lange, gekke, mooie, spannende verhalen - zij rollen met het grootste gemak de computer uit. Deze jonge mensen hebben veel meegemaakt en veel te vertellen.


  • 29 Maart 2014 - 08:41

    Sanne:

    Ha Margot,
    dank voor deze inkijk in het leven daar in Davos! Ik heb zeer veel bewondering voor de veerkracht van deze kinderen. Indrukwekkend.
    En Margot, voor jou, tis een pittig project in meerdere opzichten.
    Dat lieve stoere vrouw!
    sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 71369

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: