The bucket list - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu The bucket list - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu

The bucket list

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

28 Januari 2014 | Tsjaad, Zakouma

Ik luister een oude Brands met Boeken op mijn Ipod. Het gaat over Post Mortem van Peter Terrin, Ako literatuurprijs. De meeste literatuur gaat over de macht van de verbeelding, predikt Brands. Literatuur die te denken geeft.

Op 23-jarige leeftijd las Terrin De Donkere Kamer van Damokles. Toen hij in één nacht het boek gelezen had wist hij dat hij zijn leven moest veranderen. Voor het eerst voelde hij zich niet alleen op de wereld. De ochtend erna belde hij zijn baas, zegde zijn werk op en vertelde de man en passant dat hij schrijver wilde worden.

Vogelgeluiden zo wonderbaarlijk mooi dat het lijkt alsof Peter Pan op zijn fluit speelt. Het ervaren van de schoonheid is het ondergaan ervan.

De zwoele lucht langs mijn lichaam, het weidse savanne landschap, de hobbels elke dag tussen Tinga en Zakouma in de landcruiser, de wetenschap dat er overal wilde dieren in vrijheid in een redelijk veilige omgeving leven, weer en overal prachtig gekleurde vogels, gisteren voor het eerst een marabou gezien, ik ben hier, op deze unieke plek (volgens Rian op de bucket list, ik kende die term niet, wel de uitdrukking 'to kick the bucket').

Terwijl ik dit schrijf zie ik in de rivierbedding aapjes spelen, ik zit hier vaak en kijk nu al urenlang, dagenlang naar dit landschap. Ik denk aan mijn uitzicht in Haarlem, dan zie ik de straat, en de mensen die passeren. Ik vind dat ook een prettig uitzicht, ook al vind ik het jammer dat ik de ramen niet open kan zetten, dat de zon niet naar binnen schijnt en dat de mensen bij mij naar binnen kunnen kijken. Maar alles went. Ook geluk, zo heb ik gelezen in het e-boek van de NRC.

Hoe gaat het met mij?
Heel goed. De muggen slaan nog regelmatig toe en de tintelingen en oorsuizingen zijn er ook nog, maar toch lijken ze op de achtergrond te verdwijnen. Ik heb belangstelling gekregen voor allerlei zaken die mij voorheen nauwelijks interesseerden. En alle mensen die werken in Tinga kamp zijn zo aardig voor me. Ik word op handen gedragen en de hele dag bediend. Ik hoef niet te koken, niet te poetsen. Geen administratie te doen, geen afspraken na te komen - behalve mijn lessen. En dat doe ik met liefde.

Ps 
Leuk, de reacties op mijn geluksgevoel uit week 2. Als toetje hier nog een paar tips om gelukkig te worden uit de e-artikelen van de NRC: koop ervaringen (ga op reis) en geen goederen, bedenk dat het gelukkigste deel van je leven nog moet komen, sleur is geen belemmering voor geluk, deel je leven op een positieve manier met anderen (helpen, weggeven, aardig zijn), stel je dromen niet uit!

  • 29 Januari 2014 - 17:32

    Sanne:

    Ha Margot,
    ja, dat boek is zeer de moeite waard! Terrin, mooi interview wat dat, ik hoorde het tijden geleden (zo voelt het, maar misschien was het nog niet zoooooooooo lang terug).
    Bucketlist, ik had er nog nooit van gehoord maar, tja een bekentenis, ik volg Dokter Deen op tv (met Monique vd Ven als huisarts op vlieland) en daar komt het ook in voor: 2 oudjes zijn verliefd en maakten een bucketlist die ze nu uitvoeren. grappig!
    Geluk, komend weekend is in Haarlem en wie weet ook elders, de zgn Geluksroute. Ik geef dan ook een workshop Just do it! voor Hart in de Eglantier. Als je er weer bent, ben ik intussen vast meer te weten te komen over Geluk. Nou ja weten, ervaren is beter.
    Daaaaaaaaag, Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 71402

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: