Geluk in week 2 - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu Geluk in week 2 - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Geluk in week 2

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

20 Januari 2014 | Tsjaad, Zakouma

Voor het eerst sinds een week durf ik alleen een wandeling in Tinga Park te maken. Niet meer dan een paar honderd meter in omtrek, maar het voelt al heel vrij.

Wat is de stilte heerlijk. Vogelgeluiden zijn er de hele dag, wat gerommel vanuit de keuken, af en toe mensen die in het Frans of Arabisch converseren. Momenteel een groep Chinezen. Vanochtend hoorde ik in mijn kamer gekots alsof iemand stond over te geven. De muren laten alle geluiden door. Vanaf morgen is het toeristenseizoen hier voorbij  en volgt een stillere periode. Fijn dat de werkers in Tinga meer tijd krijgen om Engels te leren.

De muggen vormen nog steeds een lichamelijke probleem. Ze zijn overal, soms meer en soms minder. Dank voor alle adviezen! Ik blijf nu inderdaad binnen tussen half vijf en zes. Ik smeer me goed in, slaap netjes onder de klamboe, heb de gaatjes met wasknijpers dichtgemaakt en vermijd zoveel mogelijk donkere hoekjes. Toch telde ik 26 bulten op één been vanochtend. Jammer van al mijn korte broeken en jurkjes.

Alhoewel ik weinig beweeg voel ik me fit. Ik slaap nu beter dan in het begin, met drie à vier nachtelijke tussenpozen waarin ik soms iets lees - afgelopen nacht in een ebook van de NRC over geluk - op mijn Ipad. Bovendien moet ik de drie liter vocht (meest water) eruit plassen die ik elke dag drink. Meestal slaap ik van negen tot vijf. Vanochtend werd ik om zes uur wakker, maar gisterenavond was het dan ook al half tien.

Het schrijven van mijn weblog voelt als mijn contact met familie en vrienden. Het is belangrijk voor me omdat ik hier alleen ben, en dat is niet alleen maar prettig. Daarom is het fijn als ik reacties krijg. Ook perikelen uit het thuisland zijn welkom. En dan is er altijd nog de privé mail via moltaaltraining@gmail.com (kan ik lezen op mijn telefoon) of m.mol@moltaaltraining.nl voor intimiteiten.

Over geluk gesproken. Ik probeer er voor mezelf een definitie aan te geven. Ik doe het omdat ik deze unieke beleving intenser wil maken, wil vastpakken. 

Gelukkig zijn is voor mij een staat van zijn waarin ik me graag en vrijwillig bevind. De omstandigheden zijn gunstig: de temperatuur, de omgeving, de lichamelijke gesteldheid, de tijd van de dag om die dingen te doen die ik wil doen. De herinneringen die ik heb (gehechtheid en geborgenheid), de plannen die ik heb, de vrijheid in financiële zin, de middelen (lang leve de Ipad), de vooruitzichten op ontmoetingen.

Alles welbeschouwd ben ik gelukkig dat ik levensloop verlof heb kunnen opnemen, dat ik in een veilige omgeving ben, dat ik verzorgd word met huisvesting en eten, dat ik gezond ben, dat ik mensen iets kan leren, dat ze blij met me zijn, dat ik nieuwe dingen leer, dat ik hier nog twee weken blijf én dat ik over twee weken weer naar huis ga. Geluk heeft ook te maken met controle over mijn eigen leven, en met de toekomst. En over de kans die ik heb gekregen om hier te werken.

Dicht bij mijzelf, zonder een wispelturig of ongebreideld brein, volledig vrij.

  • 20 Januari 2014 - 14:30

    Sanne:

    Ha lieve Margot, Geluk, dat is een thema waar ik mee bezig ben omdat ik op 1 feb een workshop ga verzorgen ikv Geluksdag of Geluksroute door Haarlem. Op de radio hoorde ik de vlaamse geluksprofessor Bormans van de Kath Univ Leuven. Volgens hem bestaat het antwoord op Wat is geluk? uit 2 woorden..... en wel Andere Mensen. Delen van ervaringen is de sleutel tot geluk. Ben ik even blij dat je je ervaringen met mij/ons wilt delen. Dag lief mensch, heb het goed. sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 71402

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: