Veranderingen - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu Veranderingen - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Veranderingen

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

04 April 2014 | Zwitserland, Davos

Ik hoor jullie denken: is dat boek der boeken nu nog niet uit? Troost je, ik blijf hier nog drie weken, en zolang zal het boek waarschijnlijk ook meegaan. Ik realiseer me dat ook ík me bevind in de geïsoleerde wereld van een sanatorium in Davos. Waarvan wil ik me bevrijden? Of op welke vragen wil ik antwoord vinden?

Onze 'middelmatige' Hans breekt zijn hoofd over de tijd en neef Joachim komt in opstand tegen de Gaffky-schaal, het onderzoekssysteem dat de graad bepaalde waarin een patiënt met bacillen besmet was.
Sommige gasten sterven, Joachim en Madame Chauchat vertrekken. Andere gasten gaan buiten het sanatorium wonen, want over kosten wordt dan wel nauwelijks gesproken in dit boek maar je begrijpt hoe ingrijpend een jarenlange opname was voor de familie.

Terwijl de lente intreedt wandelt een nieuwe figuur de Toverberg binnen: scholasticus Leo Naphta. Met humanist Settembrini en de twee jonge protagonisten wordt pagina's lang gediscussieerd over de hybris van de rede, Aristoteles, het quiëtisme, de liberalisering van de islam, het pangermanisme, Rousseau, de verworvenheden van de renaissance en de Verlichting. Het gaat mijn verstand te boven.

Ik heb ook zin om de Toverberg te verlaten... Wat moet ik doen? Twee keer lezen, zoals Thomas Mann in zijn nawoord suggereert? De Toverberg als een muziekstuk beschouwen dat gesavoureerd dient te worden? De vertwijfeling is groot.

Om niet op te geven heb ik weer recensies gedownload en deze stellen me gerust: 
"De vele gesprekken zijn oeverloos lang, en er wordt ogenschijnlijk maar op los geouwehoerd (maar het is - om met Gerard Reve te spreken - "geouwehoer waar Gods zegen op rust"). En: " Door menig filosofisch dispuut tussen Settembrini en Naphta had een redacteur van vandaag een streep gehaald".

En dan mijn gewaardeerde stadgenoot Thomese: "Dat het Mann te doen was om de weergave van iets wat in wezen onbegrijpelijk is, blijkt uit het hele boek. Er zijn talloze aanwijzingen dat het zijn bedoeling is geweest de lezer te verwarren met onbegrijpelijkheid, met de onrustbarende gedachte dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij lezers met ons armzalig mensenverstand kunnen bevatten. Op den duur verdwaalt de lezer in een bibliotheek waar alle boekenkasten zijn omgevallen."

De alwetende verteller ziet neer op de Toverberg, alsof hij zich nóg hoger bevindt, boven de wolken, op de top van de Olympus. Ziet hij ook neer op ons, lezers?

Ik ben geen recensent, maar een gewone lezer, die deze duizendpagina-grote roman graag wil bevatten. Hoe moet ik er dan mee omgaan? Wat wil ik er van leren? Ik weet niet veel van het nihilisme van Nietzsche of het humanisme van Voltaire.

Wil ik wel iets leren van een roman, of leer ik liever van het gewone leven, van de ervaringen van alledag? Wil ik wel reflecteren op het leven hierboven of is dit verblijf een vlucht uit het leven van alledag, de veiligheid van mijn Haarlemse bestaan?

Intussen smelt de sneeuw en ruik ik de lente. De bergen worden groen, en de toeristen zijn verdwenen. De stad ziet er prachtig uit. Ik zie nu pas hoe het hier vroeger geweest moet zijn.

  • 04 April 2014 - 17:48

    Sanne:

    Mooie bespiegelingen Margot! Waar gaat het uiteindelijk om? Waarvan heb je op je sterfbed spijt? Dat je Toverberg toch niet uitgelezen hebt?
    Er gaat een lijstje rond van 5 dingen waar mensen op eind van hun leven spijt van krijgen: te lang dingen gedaan die je niet wilt, te veel werken, te weinig tijd met dierbaren,
    Dat zijn de belangrijkste die ik me herinner.
    Daaaaaaaaaaaaaaaag, liefs, Sanne

  • 05 April 2014 - 16:46

    Angela:

    Wat dacht je nou, Margot. Opgeven? het boek niet uitlezen? kom nou. doorgaan tot de laatste punt.....
    Ik volg je op de voet.
    ULTRIEA.
    Doorgaan en doorzetten.
    Dikke kus, Angela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 71175

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: