Over Hans zedelijke toestand - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu Over Hans zedelijke toestand - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Over Hans zedelijke toestand

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

07 Maart 2014 | Zwitserland, Davos

Terwijl Hans zijn eerste nacht doorbrengt in kamer 34, wordt de lezer getracteerd op een 'bovenpersoonlijke' verhandeling over zijn leven. Eigenlijk gaat dit hoofdstuk over de ideeënwereld van Thomas Mann. Hij geeft een zedenschets van een braaf, middelmatig jongmens uit een burgerlijk milieu. Het doet ouderwets aan, de moderne lezer is niet meer gewend aan zulke uitgebreide beschrijvingen van huis en haard, van huid en haar, van hart en ziel.

Mann psychologiseert pagina's lang over de innerlijke roerselen van Hans.  Is hij nu wel of niet middelmatig? Heeft hij nu wel of niet respect voor ingespannen arbeid?

Ik lees dit hoofdstuk meerdere keren, maar wordt er niet door geboeid. Ik ken deze Hans Castorp nog niet en ik wil hem op dit moment niet doorgronden. Mijn manier van mensen leren kennen is door hen mee te maken en langzaam maar zeker naar binnen te keren en mezelf te laten zien. De cliffhanger van gisteren was dus pure bluf!

Dag twee in de school is alweer een harde leerschool. Ik moet veel luisteren en leren. Collega Jan heeft er hier al achtentwintig jaar opzitten, hij is getrouwd met deze school, het ziekenhuis, het dorp. Dat merk ik als hij met mij na afloop van de lessen een telefoon gaat kopen en veel mensen groet en toezwaait. 

Het is mooi om in een totaal nieuwe wereld terecht te komen. Dit is allemaal net zo onbekend voor mij als een wildpark. De bergen sneeuw achter de ramen van het klaslokaal zijn even hoog als de olifanten in Zakouma. Ik kan er uren naar kijken.

Ik wil niet over de kinderen op onze school schrijven, maar alleen over mijn eigen ervaringen. De belangrijkste gebeurtenis gisteren was een vergadering met het behandelteam. Tien mensen van verschillende disciplines zaten rondom de tafel. Arts, verpleegster, fysiotherapeut, psycholoog, bewegingstherapeut, enzovoort.
Allemaal behandelaars van deze kinderen die in een extreme en soms uitzichtloze situatie in Nederland niet goed meer te behandelen zijn. Ik bewonder de strak geleide vergadering waarin zorgvuldig en concreet gedrag, ziekte, vorderingen, contacten met school, ouders en behandelaars uiteen worden gezet. Behandelplannen, voortgang, afspraken. 

En vandaag was dag drie. Ik heb nu mijn eigen klaslokaal, mijn eigen vakken, maak lesplannen met de kinderen, schrijf mails naar mentoren en voer belangrijke zaken en planningen voor alle vakken in in het leerlingvolgsysteem. Het is uniek om de kinderen individueel te kunnen helpen. De kinderen worden strak begeleid en zijn zichtbaar tevreden en gewillig. Soms zijn ze tegendraads, of te ziek om naar school te gaan. Natuurlijk hebben ze ook heimwee 

Hier is het veilig, hier wordt geleerd voor het leven, en niet voor de school. De oude Seneca spreekt mij momenteel meer aan dan de oude Mann, die helemaal niet goed met zijn eigen kinderen kon opschieten.

De schrijver van het boek der boeken had beter geen kinderen kunnen hebben, zegt Britta Bohler. Het zelfgekozen korset van het leven bestaat louter uit werk, zonder dat is het leven voor Mann zinloos.

  • 07 Maart 2014 - 12:38

    Sanne:

    ha Margot,

    ik ben het helemaal eens, die uitgebreide beschrijvingen (al zit er zeker humor in en is het soms leuk) zijn we niet meer gewend. Ik weet nog niet of ik Mann helemaal weer ga lezen, ik merk dat ik steeds afdwaal (maar ja, dat heb ik momenteel niet alleen bij het lezen).

    En, zat er nog een knappe dokter in het multidisciplinaire team?
    Nou wijffie, het lijkt erop dat je je al meer opgenomen voelt daar.
    Mooi weekend, liefs, Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 71184

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: