Praten met Felix en Hassan - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu Praten met Felix en Hassan - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Praten met Felix en Hassan

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

21 Januari 2014 | Tsjaad, Zakouma

Felix vraagt me of ik al een kok heb thuis, anders wil hij wel mijn kok zijn! Voor 1 of 2 miljoen zefa's, grapt hij, wil hij elke dag voor me koken. Lijkt me fantastisch, maar helaas! Ik heb maar één slaapkamer.

Ik vraag de jongens of zij het zelfde eten als ik. Nee, zij hebben hun eigen kok en ze eten elke dag des boules. Geen idee wat het is: een soort gierst/millet denk ik, met groenten. En soms vlees - als het er is. Ik heb gevraagd of hij dat volgende week, als alle gasten weg zijn, ook voor mij wil maken. Hij lacht verlegen. 

Ik vertel hen dat ik ook het Franse brood niet meer hoef te eten als er geen gasten zijn. Hebben ze wel eens van zuurdesem brood gehoord? Het blijkt dat zij de boules ook zonder levure laten rijzen. Ik hoop dat ik hen zover kan krijgen dat ze eigen brood gaan bakken.

Trouwens, de vis die ik gisterenavond gegeten heb, kwam helemaal uit N'Djamena, toch 800 km ver weg met het kleine vliegtuigje. Ik voel me vereerd dat Félix speciaal voor mij de vis heeft klaargemaakt. Ik heb nog nooit zulke lekkere, knapperige vis gegeten, vertel ik hem. Hij glundert.

Daarna gaat het gesprek over hun gezinnen. En over hun kinderen. Waarom zoveel? Omdat God het wil. Als een vrouw een man geen kind geeft, moet ze weg. Als de vrouw geen kinderen meer geeft neemt de man een nieuwe vrouw. En nieuwe kinderen. 

Toegegeven, het leven is zwaar, want er is weinig geld om eten te kopen. Ik las gisteren toevallig in de NRC dat op de world food index Tsjaad op de laatste plaats staat en Nederland op de eerste. Hier geven ze 85% van hun inkomen aan voedsel uit, wij 15%.

En hoe komt het dan dat de scholieren die hier waren in zulke sjieke kleren rondlopen? Ze hebben nog geen familie om te onderhouden, ze hebben allerlei baantjes, en sommige van hun ouders zijn rijk. En - als de een een mobieltje heeft, wil de ander dat ook. Zo ook met een motor. Er is veel competitie onderling. Er is niets nieuws onder de zon.

Tot slot vraag ik wat geluk voor hen betekent. Ze zeggen tegelijkertijd: een huis, een vrouw en veel kinderen en als de kinderen dan slapen in een bed, ja dát is geluk.

  • 21 Januari 2014 - 16:51

    Sanne:

    Ha Margot, je wordt verwend met die heerlijk vis, dat is hartstikke lief toch! Ik ben benieuwd of het je lukt ze aan het broodbakken te krijgen. Maken ze ook niet van die mooie dunne broodjes op de steen?\

    Geluk = andere mensen. Zij hebben geen vlaamse wetenschapper nodig om dat vast te stellen.
    Daaaaaaaaaaag, geniet ze! sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 71188

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: