Omslagdag 1 - Reisverslag uit Montreuillon, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Omslagdag 1 - Reisverslag uit Montreuillon, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Omslagdag 1

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

11 Oktober 2014 | Frankrijk, Montreuillon

De reis van Haarlem naar Montchanson of vice versa roept bij mij altijd gemengde gevoelens op. Het doet me denken aan het schitterende kinderboek Bij Uil thuis. In één van de verhalen wil Uil tegelijkertijd boven én beneden zijn. Hij rent zich rot: op en neer de trap tot hij op het eind van de dag halverwege op een tree gaat zitten en uithijgt, zich realiserend dat hij niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn.

De reis naar de Morvan is vermoeiend, maar sinds de truc met de smsjes (dank, Ans! En Anneke, voor het idee) val ik niet meer regelmatig in slaap. Vanaf Vézelay gaat mijn hart sneller kloppen als het bergachtige uitzicht met de heiige heuvels en de kerken en kastelen verandert in een sprookjeslandschap: Vous entrez dans le parc national du Morvan. De Morvan verveelt nooit, omdat het 'zwarte woud' altijd weer anders mooi is.

Heel kenmerkend voor mijn gewenningsperiode hier is dat ik veel heen en weer lees tot ik mijn meest favoriete boek gevonden heb. Nu liggen Verslaafd aan liefde (Jan Geurtz), Roundhay, tuinscène (Marente de Moor) en Composing a Life (Mary Catherine Bateson) beurtelings mijn aandacht te trekken. Heel vroeg in de ochtend lees ik nieuwsgierig het eerste hoofdstad van Roundhay, in de late ochtend zit ik zalig in de zon met Bateson, na de lunch ga ik een uurtje met Jan Geurtz naar bed.

Op en neer lopen is wat problematischer dan op en neer lezen want ik kan nog steeds niet goed lopen vanwege mijn hielspoor. Toch strompel ik door de tuin om noten en amandelen op te rapen, frambozen te snoepen en een laatste peer en een verlaten appel te proeven. Ook pluk ik van één struik een hele emmer sleedoornbessen.

Als de hond van de buren het terrein op loopt en ik haar probeer te lokken komt boerin Marie-France mij tegemoet. We staan een tijdje in de zon over het leven te filosoferen. Ik die een heel jaar vrij heb, zij die dit jaar nog geen dag heeft geluierd. "Later gaan we misschien een keer op vakantie", zegt ze gelaten.

Ik hoor een quad, en ja hoor, het is Jean-Pierre, die op en neer rijdt met zijn ziel onder zijn arm. Hij komt tot niks, zegt ie. Hij is moe van de narcose die hij net gehad heeft. En zijn been is opgezwollen na een spatader operatie. Een man van 72 is oud hier. Maar niet te oud om midden op de dag met mij op het terras een glaasje wijn te drinken, ondanks zijn diabetes. En dan komen de verhalen, over de jaren dat hij grafdelver was, over de oorlog, over zijn ouders, over de armoede van de mensen vroeger hier. En de uitbuitende grootgrondbezitters. Een oude communist in een korte broek, met zijn benen uit elkaar en zijn handen in zijn kruis in de zon.








  • 11 Oktober 2014 - 18:27

    Sanne:

    Heerlijk Margot,
    Ik kan gelukkig weer mee heen en weer lezen met je,
    Twee strompelaars,
    Wat heerlijk dat je van lezen houdt, kleurrijke mensen om je heen hebt en dan dat lustoord van je, letterlijk heerlijk,
    Geniet ze!! Liefs, Sanne

  • 11 Oktober 2014 - 22:31

    Adriaan:

    Dag Margot!
    Zo te lezen ben je weer bezig!
    Geniet ervan!
    Tot de volgende mail!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 71039

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: