De horizontalen - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu De horizontalen - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

De horizontalen

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

13 Maart 2014 | Zwitserland, Davos

"Ik snap niet dat er van de Toverberg nog nooit een film gemaakt is. Het boek is zo rijk aan beelden, figuren en ideeën...", dacht ik enkele dagen geleden. Vandaag hoor ik dat de Toverberg regelmatig draait in de enige bioscoop die het dorp rijk is.

In hoofdstuk drie maakt Hans kennis met het internationale gezelschap van bonte 'horizontalen' die in het sanatorium Berghof wonen, sommige zelfs permanent. 

➡De Italiaanse literator en humanist Settembrini. Een elegante donkere heer, met een fraai opgedraaide zwarte snor en in een hardgeel geruite pantalon.
➡De Mexicaanse Tous-les-Deux (als je haar aanspreekt zegt ze alleen maar "tous les deux", meer kan ze niet zeggen en er is niemand die Spaans verstaat).
➡Mevrouw Stöhr, met vettig asblond haar; ze zegt steeds lijzig "ik voel me zo slap" en ze stelt zich aan op onbeschaafde wijze. Ook heeft ze smalle en lange hazetanden.
➡Een lelijke Engelse juffrouw met dorre, ijzige vingers, Miss Robinson.
➡De benige kamerheer Behrens met vooruitgestoken nek, grote bloeddoorlopen en uitpuilende ogen, die baden in tranen. Een omhoog gebogen neus en een scheef snorretje.
➡De dikke mevrouw Salomon uit Brussel, die elke weekdag gedecolleteerd aan tafel komt.
➡De nonchalante, onopgevoede Madame Chauchat, met haar spleetogen en brede jukbeenderen.

Zulke excentrieke figuren lopen hier niet rond in het ziekenhuis. En ook de leerlingen op de school zijn ogenschijnlijk gewone kinderen. Weliswaar komen ze op tijgerpoten naar school, omdat hun eigen kamer om de hoek is of in sportkleding, omdat ze het uur erna fitnessen. Ook hebben ze allemaal een puf apparaatje bij zich, en worden ze regelmatig weggeroepen voor een longfunctie onderzoek of een extra bezoek aan de dokter. Soms zijn ze vergeten medicijnen in te nemen, of gaan ze eerder weg om thee te zetten voor in de pauze, of voor een gesprek met de psycholoog.

Ook hier wordt gelachen en gehuild, net als op een gewone school. Ook hier heb je luie en fanatieke kinderen, grapjassen en serieuze studenten.

Gisteren heb ik de psychologische rapporten gelezen van de kinderen van het eczeem project van de Universiteit Utrecht, in het kader van de WKZ-Davos studie voor kinderen met ernstig constitutioneel eczeem, astma of voedselallergie. Er zit veel sociale problematiek bij deze aandoeningen. En het is erfelijk. Externe factoren kunnen eczeem en astma doen verslechteren, zoals roken, huisdieren, huisstof mijt, bepaalde voedingsstoffen, fijnstof.

Wat de kinderen hier vooral moeten leren is hoe ze beter om kunnen gaan met hun ziekte, beter kunnen anticiperen op een aanval, zichzelf beter kunnen insmeren, of beter aanvoelen hoeveel slaap en ontspanning ze nodig hebben. Ook het accepteren van hun aandoening en het omgaan met schaamte is onderdeel van het behandeltraject.

Het is jammer dat de NAD kliniek in Nederland niet zo bekend is en dat er niet meer kinderen de kans krijgen hier te 'resetten'. Het lijkt me ook voor hun ouders goed om zich een tijdje te richten op de andere kinderen in het gezin en wat meer afstand te nemen.

Terwijl ik dit typ zit ik even in de schaduw van een hotel met internet. Buiten op het zonnige terras is het zomer. "De kwestie is", zegt Joachim tegen Hans, "dat de seizoenen hier niet zo strict van elkaar verschillen, ze lopen als het ware in elkaar over, en houden zich niet aan de kalender".

Dit jaar is nu al een jaar vol verrassende gewaarwordingen.

  • 16 Maart 2014 - 09:31

    Joost:

    Dag Margot, ik ben weer thuis en aan het bijkomen, inmiddels verkouden, dat krijg je van al die inspanningen. Ik heb een goeie trip gehad, succesvol en relaxed tot de laatste vier dagen, nog gauw even op en neer naar jimma was too much. Ik heb net al je berichten in een keer gelezen, leest prettig, als een roman? De toverberg ga ik niet doen, ik houd me bij Engels, the circle by dave eggers nu. De boekenweek loopt vandaag af, ik kocht Kate Atkinson, life after life, ook een lekkere pil. Ga goed daar, ik meld me wel weer eens, Joost xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 71317

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: