Alsof ik een vogel was - Reisverslag uit Aast, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Alsof ik een vogel was - Reisverslag uit Aast, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Alsof ik een vogel was

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

19 Oktober 2014 | Frankrijk, Aast

Hé, dat is interessant. Aanvankelijk sprak ik van een uitdaging en nu is mijn Camino opeens een missie geworden. Dat woord uit mijn vorige blog heb ik onbewust gebruikt, maar het heeft wel degelijk een betekenis. Mijn missie is niet alleen een doel op zich, ook al is het leuk om mijn plan ten uitvoer te brengen. Het is ook een opdracht aan mezelf. Ik wilde een aantal  persoonlijke zaken aanpakken dit jaar. En ik leer beter en bewuster als ik uit mijn dagelijkse, vertrouwde wereld stap. En het is en was niet altijd makkelijk. Genoeg zover, mijn jaar is nog niet voorbij!

Het goede van het alleen zijn op deze tocht is dat ik veel tijd heb om na te denken. En om beter te kijken. En om bewuster te genieten. En om aandacht te schenken aan mensen. Dat laatste levert in de gites bijzondere ontmoetingen op. Het meest met de herbergiersters omdat ik met hen het meeste contact heb. Maar ook met andere gasten aan tafel. 

Gisterenavond zat ik aan tafel met vier Franse stellen uit de buurt van Avignon, die naar deze ferme waren gekomen om in één weekend alles te leren over het bereiden van ganzenvlees, vanaf het schoonmaken van de gans tot het bereiden van pâté de foie. Het waren druktemakers van jewelste. Ik zat er tussen als een vreemde eend in de bijt.

Ik voelde me bijzonder om dit spektakel mee te maken en tegelijkertijd  te mogen genieten van een fantastische maaltijd, die mij om 21.00 uur wel toekwam. Pompoensoep, ganzenborstjes met rijst en kerrie/sinaasappelsaus, vier soorten regionale kaas met sla uit eigen tuin, chocolade parfait. En natuurlijk lokale apéro vooraf, en dan zoveel wijn als ik wilde. Om half elf tuimelde ik mijn bed in, midden in de nacht een uurtje de NRC van vrijdag gelezen, en daarna tot acht uur geslapen!

Vandaag heb ik het mooiste traject tot nu toe gefietst, in de stralende zon richting het zuiden, met uitzicht op de besneeuwde toppen van Pyreneëen. Het was echt en ook letterlijk adembenemend. Moeilijk om goede foto's te nemen, deze ervaring moest gewoon getatoueerd in mijn geheugen!  Naar beneden zoevend in de zwoele lucht met zoveel moois te zien dat ik het nauwelijks kon bevatten. Ik had de Pyreneën nog nooit zo gezien, zo krachtig en machtig uittorend boven het firmament en dan al die weiden op al die heuvels met al die dorpen met kerktorens en dat ik dat allemaal tegelijk kon zien en voelen en ervaren! Het leek alsof ik een vogel was.

Daarna dacht ik na over geluksmomenten. Vaak zijn ze op het moment zelf minder krachtig dan in de herinnering. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien omdat er ook weemoed bij hoort, vanwege de vergankelijkheid van de tijd.

Er is nog iets gebeurd vandaag: mijn conditie en mijn beenspieren zijn nu zo goed dat ik niet meer hoef te hijgen als ik moet stijgen. Ik trap gewoon door en ga gestaag naar boven. Daardoor kan ik de hele dag genieten. En ben ik niet meer bang voor de bergen... 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 71141

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: