Le Puy-Figeac dag 4 - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Le Puy-Figeac dag 4 - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Le Puy-Figeac dag 4

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

30 Augustus 2014 | Frankrijk, Aumont-Aubrac

15 augustus 2014
Na een hartelijk en smaakvol ontbijt vertrokken in de regen. Blij
dat ik mijn gamaschen en paraplu heb meegenomen. Spierpijn!! En twee kleine blaartjes. De pijn in mijn hiel is constant, maar ik ben er aangewend en loop nog steeds langzaam en met kleine stapjes.

Ervaringdeskundige Angela whatsappt dat de Camino net als het gewone leven is : "er zijn ups en downs en je moet er mee dealen ...". Nu begrijp ik de kreet die je hier overal ziet: Ultreia! (Houd Moed!) beter. De Franse vrouw die ik deze dagen af en toe tegenkom op het pad zegt lachend: Ultreia, c'est bien pratique, ca peut servir presque tout: Bonne route! Bonne chance! Bon courage!

Vandaag loop ik van de Auvergne naar de Aubrac, een verlaten
hoogvlakte met afwisselend weilanden, bossen en piepkleine dorpjes. Er is hier geen landbouw; daarvoor is het klimaat te guur en de grond te graniteus. Het meest indrukwekkend zijn de enorme keien in het landschap, alsof reuzen hier ge-jeu-de-bouled hebben. Kennelijk loopt er ook een toeristische route door het gebied, want zodra het pad op asfalt verder gaat passeren mij veel luxe campingcars. Een gek gezicht op deze eeuwenoude vlakte.

Het weer is precies wat je verwacht op deze etappe: guur, winderig, nat. Ik lunch met een stuk roggebrood en wat frambozen uit het bos. Het deert me niet. ik heb geen honger en eigenlijk ook geen behoefte om te pauzeren. Het onderbreekt het de trance van mijn tred.

Ik ben redelijk goed geluimd, ook al mis ik het gezelschap van mijn
medewandelaars van de afgelopen jaren. Wat was het gezellig met Luc op vele GR's; en met Laurien, en met Rob in Engeland!

Mijn gedachten zijn veelal leeg, zó word ik opgeslorpt door dit landschap. Ik zie de wind, ik voel historie van het gebied (la bête du Gévaudan schrokte jarenlang vrouwen en kinderen op en niemand die hem kon doden) maar er zijn ook herinneringen aan werksituaties, gedachten over de voor- en nadelen van een relatie, het voortschrijden der jaren, mijn levenloop ervaringen van dit jaar. Fantasieën over november en december.

En wat fantastisch is: er zijn overal en de hele dag bloemen. Ik loop deze dagen door de botanische tuin van Frankrijk. Dankzij de vochtige zomer lijkt het wel voorjaar.

Ik ben al om drie uur op mijn eindbestemming. Weer een gîte communale. Alles is nog dicht. Ik neem me voor voortaan mijn wandeldag toch beter in te delen, want het is hier koud en ongezellig. Ik ga uitgebreid douchen en kruip daarna met mijn telefoon en Ipod in een bed.

De leuke Franse familie heeft onderweg geluncht in le Sauvage. Ze hadden mij daar ook verwacht. Ik dacht dat het een gewone gîte was. Ze hadden er zelfs een repas pélerin.

Er wordt aan tafel (14 gasten in een omgebouwde bergerie) gemopperd over het slechte weer van vandaag. Ik heb er met mijn paraplu en zonder regenjas gewoon doorheen gelopen. Het stormachtige karakter paste goed bij het ruige landschap.

Ik voel me niet echt prettig aan tafel. Alleen maar Fransen in groepjes, geen individuen; ik mis mijn landgenoten, of een paar leuke singles.

Vannacht slaap ik voor het eerst met twee anderen op een kamer. De man
van het stel ligt onaangenaam dichtbij. Ik zorg dat ik slaap voordat zij
naar bed gaan.

In de nacht lig ik urenlang wakker. Ik doe oefeningen en lees op de Ipod in de NRC artikelenserie genaamd De Nabestaanden. Ik heb de indruk dat hoe sterker en onafhankelijker je bent voordat de rouw intreedt, hoe beter je het verlies van een geliefde kunt verwerken.
Weten mijn trouwe lezers nog dat ik in Tsjaad "Is dit een mens?" van Primo Levi las? Dit is ook zo'n soort ervaring. Het helpt om me te realiseren dat ik vrij ben en geen groot verdriet heb.

De man naast me snurkt in een achtbaanritme. Af en toe kreunt hij iets in zijn slaap.

Ik sta om zes uur op, zet koffie en maak een broodje. Dan ga ik weer terug in mijn bed en luister naar een van de vele podcasts die ik voor mijn vertrek gedownload heb: Vroege Vogels, Nooit meer slapen, De Kennis van Nu, Radio Doc. Vooral Kunststof is geweldig. Mijn favoriete interviewer is Petra Possel. Alles wordt interessant als zij een gast aan tafel heeft: politiek, filosofie, geschiedenis, kunst, literatuur, natuur. Luister bijvoorbeeld naar de uitzending met politicoloog Roeland Muskens van 7/8/14 naar aanleiding van zijn boek over de Anti Apartheids Beweging: zeven jaar werk en 700 bladzijden. Een prachtig verhaal.

  • 31 Augustus 2014 - 17:52

    Sanne:

    Ganiteus! wat een vondst, mooi Margot!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 71032

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: