Dag 0 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Dag 0 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Dag 0

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

24 Augustus 2014 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Op 11/8 2014 ben ik uit mijn comfortzone gestapt.

Verdriet om mijn zwaarlijvige maatje dat achter moet blijven vanwege het gewicht. Elke dag lees ik er mijn kranten op, mail, skype, reorganiseer mijn fotoverzamelingen, houd mijn blog er op bij, speel een spelletje Spider, Ruzzle, of Wordfued.
Ik heb nog een kleine Ipod touch die de Ipad deze weken gaat vervangen. Ik heb hem vol gezet met boeken, podcasts, muziek, copie paspoort, Montchanson documenten etc.

De nieuwe Deuter rugzak is lite gepakt. Zelfs geen leesboek!
Wel mijn topoguide GR65 (sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle via Le Puy > Le Puy - Figeac) gaat mee. En mijn telefoon natuurlijk. Een extra stel kleren, twee wandelstokken, een regenjas/gamaschen/paraplu; toiletspullen en enkele nuttige prullaria. Plus veel, heel veel pillen. Want ik kán helemaal niet lopen, maar ik moet lopen. Omdat ik het heel graag wil, en omdat een hielplaatpeesontsteking makkelijk een jaar kan duren.

Via de Transeuropéenne rijd ik naar het zuiden, voorbij de vulkanen van de Auvergne bij Clermont Ferrand - richting de Hautes Pyrénees.
Ik probeer voeling te krijgen met het landschap, maar het lukt me niet. Vanaf de snelweg lijkt de natuur op een plaatje. Ik ga het gebied tussen Le Puy en de Spaanse grens te voet verkennen.

Morgen mijn eerste etappe over de GR65 naar Figeac , waar ik vandaag mijn auto heb achtergelaten, vijf uur treinen hier vandaan. Het boekje spreekt over 12 wandeldagen, maar ik ben van plan minstens 15 dagen over deze ruim 250 kilometer te doen. En misschien wel stiekem af en toe zonder omwegen van A naar B te lopen: van mijn wandelbroer Luc geleerd.

Het is negen uur, bedtijd! Ik lig nu in een kloostercel in het seminarium, naast de kathedraal. Om zeven uur is de pelgrimsmis.

Ben benieuwd of ik me na de zegen een pelgrim zal voelen! Het is moeilijk in slaap komen met een lege maag en alleen maar water.
De ascese is begonnen.

  • 25 Augustus 2014 - 11:49

    Sanne:

    Ha Margot, vanwege hack van creditcarddata nu vanaf de Ipad, de rest van de apparatuur wordt gescand: mooie tocht gewenst! Of dat handig is van die pillen en die onsteking, dat ga je uitvinden. Ik hoop dat je de kamachen niet te veel nodig hebt, niet nodig hebt, hier trouwens elke dag. Daaaaaaag, heb het goed, lfs, Sanne

  • 25 Augustus 2014 - 13:31

    Anneke:

    Lieve Margot, mooie tocht gewenst en veel inspiratie. Ik snap dat van die kloostercel en die lege maag alleen niet, mij lijkt dat je juist goed moet eten en slapen om het wandelen vol te houden, of hoort het ascetische bestaan bij wat jij je voor doelen hebt gesteld. In ieder geval veel sterkte. Liefs ook van je broer, Anneke

  • 25 Augustus 2014 - 23:36

    Mannus Goris:

    Dag Margot,
    Jeetje, wat een avonturen onderneem jij! Prachtig! Ik las je verhaal in "de Derde Helft" en ik hoorde je gedrevenheid zoals ik die al vaker bij jou opmerkte. Die herkende ik van eerdere gesprekken met elkaar en natuurlijk ook bij mijzelf.
    Weet je nog dat je mij voor Gerard Reinders interesseerde? Heb cd's van hem gekocht en een tijdje in de auto gedraaid.
    En nu jij Santiago di Compostella! Ik volg je en ben benieuwd naar je belevenissen.
    En als je weer eens in Nederland of A'dam bent, wil ik het graag weten!
    Dag Mannus

  • 26 Augustus 2014 - 12:42

    Henk Berkenbosch:

    Dag Margot,

    Wat een avontuur ga je tegemoet! Alleen en met een zere voet! Dat is heel moedig, ik hoop dat het dan lukt met de pillen. Jij gaat daar in ieder geval vanuit. Je weet natuurlijk nog wel dat Harm en ik de tocht op de fiets maakten. Het was een prachtig avontuur. We sliepen niet in de refuges, maar gewoon bij particulieren of in een hotel. Dat laatste stuk vanaf ST Jean de Luz naar Santiago hebben we in een keer gefietst, in ongeveer drie weken. Het was die zomer bloedheet in heel West-Europa. We vertrokken vaak in de ochtend al om zes uur, zodat we na 14.00 uur niet meer verder hoefden en minder last va de warmte hadden. Met die eventuele hitte moet jij ook rekening houden, want wandelen betekent nog meer dat er weinig afkoeling is.
    Ik wens je veel wandelplezier toe en vooral ook sterkte. Veel mooie ontmoetingen en meditatieve momenten.
    Liefs en groet, Henk

  • 26 Augustus 2014 - 13:17

    Yvonne Wijnands:

    Hallo Margot.
    De GR 65 is een prachtige route die ik in 2001 heb gelopen. Je moet het gewoon per dag bekijken en de langere termijn vergeten. Geniet van het moment, de natuur, het weer, de inderdaad soms modderige paden, de gite de' étapes en de ontmoetingen. Neem de tijd en haast je niet.
    Ben benieuwd naar jouw ervaringen.,
    pelgrimsgroet
    yvonne

Tags: Camino dag 0

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 71105

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: