Mijn perspectief - Reisverslag uit Montreuillon, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu Mijn perspectief - Reisverslag uit Montreuillon, Frankrijk van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Mijn perspectief

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

02 Augustus 2014 | Frankrijk, Montreuillon

Ik houd van een lange termijn doel in etappes, zoals ik ook in tien jaar tijd van Dover naar Saint Ives liep. Steeds verder waar ik de keer ervoor gebleven was. Het was een schitterende ervaring. De tijd gemarkeerd in kilometers en loopjaren.

Dit levensloopjaar heb ik lang heb voorbereid. De regeling begon in 2006. Ik had net mijn huis verkocht. Kon twee jaar lang leven van de overwaarde van mijn huis, en stopte mijn hele salaris in de regeling. Sinds die tijd profiteerde ik al twee keer eerder van een kortere, vrije periode.  Ik heb er hele goede herinneringen aan.

Dit keer wilde ik gaan voor de maximale periode en vroeg een kalenderjaar vrij aan mijn werkgever. Men weigerde aanvankelijk, maar een jaar later was het zover. Een jaar lang helemaal voor mezelf! Ik heb te lang in het keurslijf van het onderwijs gezeten. Elke dag schud ik een stukje van het harnas van me af.

Ik behoor tot de weinige vrouwen van mijn generatie die veertig jaar gewerkt hebben. En nog 'moet' ik officieel tot juli 2017. Ik vind het te lang, en ik wilde niet zo lang wachten. Mijn zus Jon kreeg leukemie toen ze zo oud was als ik nu.  Ze overleed op haar 64 ste. Ik hoop dat ik langere tijd kan nagenieten van dit gedenkwaardige jaar 2014.

Ik zou willen dat ik het leven zo kon uitstippelen als mijn levensloopjaar, maar het leven zelf was én is veel minder maakbaar.  Ik kan hooguit het lot een handje helpen. Dus wil heel graag mijn Compostella halen. Gaat dit jaar niet meer lukken, maar het gaat om de Way, nietwaar?

Ik heb vaak geboeid verslagen gelezen van lopers en fietsers naar Santiago. Sommigen gaan om sportieve, anderen om spirituele redenen. Maar voor iedereen is het een ervaring die de kijk op het leven verandert. 

Ik wil de tocht lopen en fietsen omdat ik benieuwd ben naar de ervaring, én omdat ik op een dieper plan ook wel wat uit te vechten heb met mezelf.

Het is niet omdat ik mezelf wil bewijzen. Ik wil wel graag nog even het verval vóórzijn, en de onvermijdelijke ziektes die nu al ongemerkt ons lichaam binnensluipen. Ik wil het meeste uit het leven halen.  En ik wil dealen met mijn tinnitus. Ik kan niet anders dan ondernemen, dan sterk zijn, anders word ik he-le-maal gek van die krekelgeluiden in mijn oren.

Welk steentje ik halverwege van me af wil gooien? Ik weet het nog niet. Ik ga de pelgrimstocht ervaren, en zien wat er gebeurt.

Vandaag staat er een stuk over mij en mijn levensloopjaar in De Derde Helft, een artikelenserie in het NRC.

 "Je bent wel ondernemend, zeg", reageerde Sarah toen ze het artikel las, "en ook een beetje spiritueel, hè?"
 

  • 02 Augustus 2014 - 09:26

    Sanne:

    Ha Margot,

    een mooie overweging heb je geschreven. ik ken het nrc artikel nog niet. Ik ga em kopen vanmiddag of heb je em digitaal beschikbaar? Ik vind het een super goed besluit dit jaar te nemen en het op deze manier te vullen. Ik kijk uit naar het vervolg van je ervaringen. liefs van sanne

  • 02 Augustus 2014 - 10:54

    Yvonne Wijnands:

    Hartstikke mooi wat je hebt geschreven en zo herkenbaar. Je hebt groot gelijk om nu te doen wat je wilt en te genieten zolang het nog kan. De camino is inderdaad een geweldige ervaring voor iedereen die hem loopt of fietst. Ik blijf ook steeds weer terugkomen op de verschillende camino's. Ik wens je heel veel ervaringen en ontmoetingen met jezelf en met anderen. Het verrijkt zeker je leven.
    Ik hoop je nog te zien voordat ik een andere pelgrimsreis ga maken in Japan eind september. Wellicht kun je me dan helpen met het waarbenjenu, want vorig jaar lukte het me niet om dit naar de mensen te versturen.
    Het NRC artikel ga ik lezen.

  • 02 Augustus 2014 - 20:15

    Augustine:

    Ha die Margot,

    Prachtig hoe je het beschrijft. Wat een doorzettings- vermogen en/of dicipline vind ik. Ik denk dat je er enorm van geniet. Dat doe je goed!!
    Binnenkort even skypen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 70968

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: