Het leven met astma - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu Het leven met astma - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Het leven met astma

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

25 April 2014 | Zwitserland, Davos

Gisteren een mijlpaal bereikt: mijn 50ste blog sinds begin januari. Vandaag is mijn laatste werkdag in het Nederlands Astma Centrum Davos. Ik heb vanochtend een mailtje rondgestuurd dat ik hier een mooie en leerzame tijd heb gehad. Dat laatste is waar, maar het was ook eenzaam - zo ver weg van mijn geliefden.

Ik heb mijn best gedaan op school. En me vooral geconcentreerd op het zelfverantwoordelijk en effectief leren en de natuurlijke leergierigheid van de kinderen. Ik ben blij dat mijn aanpak in de smaak viel bij de leerlingen.
Ook goed dat de leerlingen een weblog zijn begonnen over het Leven met Astma. En dat zij daaraan een Facebook- en een twitterpagina hebben gekoppeld. Zie www.facebook.com/levenmetastma of #Leven_metAstma

De zieke kinderen willen de buitenwereld vertellen over zeer moeilijk behandelbare (waaronder 'stille') astma - ZMBA - en hoe levensbedreigend die kan zijn. Maar vooral willen ze uitleggen dat er veel soorten astma zijn, en dat een vriend - leraar - sportmaatje dat niet kan afdoen met: "mijn zusje/ moeder/ oom heeft ook astma".
Zij voelen zich vaak miskend en niet serieus genomen. En dat is uiteraard weer niet goed voor hun astma, want er speelt ook een psychosomatische factor - nog afgezien van de allergene invloeden.

Het is geweldig om te zien hoe de kinderen - nu ze een echt project hebben -samenwerken aan deze ontwerp klus, met elkaar overleggen, taken verdelen. Ze zijn enthousiast: " We hebben al honderd likes".

Ik heb nu gezien dat, als de omstandigheden optimaal zijn, resultaten navenant blijken. Het moet voor de kinderen een hele opluchting zijn dat ze in deze periode fitter zijn geworden dan ze in jaren zijn geweest - 6 maanden schoolverzuim per jaar en vele ziekenhuisopnames (vaak op de intensive care) zijn geen uitzondering.

Hier neemt men elkaar heel serieus, ook onder leeftijdgenoten. Eigenlijk zijn de 12-16 jarigen kleine volwassenen, getuige hun ernstige conversaties en weloverwogen levenshouding.

Tegen een jongen met heimwee hoorde ik een ander kind zeggen:
"Mijn oma had te weinig zuurstof, en toen zeiden we tegen elkaar: gaan we door hiermee, of laten we het gaan? Je moet altijd kijken naar wat is beter voor de ander".
En: "Een kinderhart breken is het ergste wat je kunt doen, dat kan nooit meer goed komen." 

Ik vertelde al dat ik regelmatig een kwartiertje schoolTV jeugdjournaal of klokhuis keek op het electronisch schoolbord. Vanochtend mochten de leerlingen kiezen. En... Wat werd het? Pokemon the video. Ik keek naar een mij onbekende wereld en hoorde enthousiaste verhalen over de miljoenen gebruikers over de gehele wereld die met elkaar spelen en vechten. Ik probeerde het te begrijpen, het leuk te vinden, maar het ging mijn verstand te boven. The League of Legends schijnt nog populairder te zijn. Honderden miljoenen mensen over de hele wereld spelen het met elkaar. Goed, deze kids hebben er in ieder geval vloeiend Engels van geleerd.

Tot slot nog wat medisch/ technische info over Astma, geschreven door een van de kinderen. Ik heb het letterlijk overgenomen.

Piekflometer: Een apparaatje waar je in blaast om te kijken hoeveel kracht er in je longen zit op dat moment..

Salbutamol/ventolin: Is een kortdurende luchtweg verwijder die meestal alleen in  noodgevallen gebruikt wordt. De voorzetkamer : helpt om de Ventolin/salbutamol beter binnen te laten komen.

Redihaler : een mobiele Ventolin om te gebruiken als vervanger van de voorzetkamer omdat de Voorzetkamer een beetje groot is om mee te nemen.

Longfunctie: Een apparaat om de capaciteit van je luchtwegen te meten. 
Je neemt een klemmetje op je neus en neemt een mondstukje in je mond, je ademt eerst rustig en als de longverpleegkundige zegt dat je hard moet inademen dan kunnen ze je longcapaciteit pas echt goed meten en dan moet je zo lang mogelijk uitblazen, 100% is gemiddeld maar ik blaas meestal 35% in Nederland.

N/O meting: Dat meet de ontstekingswaarden in je longen, gemiddeld moeten mensen 12% hebben maar ik heb 80%.

Serevent/Alvesco: Serevent en Alvesco zijn MIJN dagelijkse medicijnen, Alvesco is de Langdurige ontstekingsremmer en Serevent is de langdurige luchtwegverwijder. Ik neem ze beide 4x per dag, Alvesco en Serevent 2x in de ochtend en 2x in de avond.

Verneveling: Verneveling is een sterke luchtweg verwijder en ontstekingsremmer. Hij wordt alleen gebruikt in de uiterste gevallen tijdens astma-aanvallen bijvoorbeeld.

Bodybox: De Bodybox is een kleine cabine waar je in zit, hierin meten ze je ademfrequentie.In deze cabine neem je ook een neusklep en hetzelfde mondstukje in je mond, je ademt gewoon rustig door het mondstuk en dan zet de longverpleegkundige er een klepje voor zodat je eigenlijk geen lucht kan inademen/uitademen (alleen in het klepje, als je het uit je mond doet kun je gewoon ademen) Als het klepje ervoor komt moet je proberen gewoon rustig door te ademen. (moeilijk uit te leggen).

Tot zover.
Ps een heel bijzondere fles wijn gekregen van mijn 2 collega's:  een Zizerser Pinot Noir uit Graubünden.

  • 25 April 2014 - 23:55

    Sanne:

    Ha lieve Margot,
    het is rond, het is gedaan. Mooi werk, je kunt trots zijn op je inbreng.
    En nu op weg naar Montchanson, al weer dichter bij je dierbaren. Geniet ze! liefs, en dank voor al je mooie blogs, sanne

  • 29 Juli 2014 - 00:40

    Elly Van Amstel:

    Heb je ooit wel eens zoutkamertherapie overwogen? Wij hebben daar veel baat bij. Ook voor aanverwante aandoeningen zoals eczeem en allergie. Wij gaan wekelijks naar de Haloclinic in Zaandam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1250
Totaal aantal bezoekers 71032

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: