Walpurgisnacht - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu Walpurgisnacht - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Walpurgisnacht

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

30 Maart 2014 | Zwitserland, Davos

Vandaag ben ik tijdens de afdaling van de Rinerhorn die heisse Katze (Madame Chauchat) en Herr doktor Behrens tegengekomen! Hij maakte haar het hof en zij kirde als een tiener. Ze gleed zelfs giechelend met haar kont op haar leren tas een stukje de berg af! Beide bleken patiënten van de Hochgebirgsklinik.

Oorspronkelijk werd de Toverberg in twee delen uitgegeven. Deel 1 eindigt met de liefdesbetuiging van Hans Castorp aan Clavdia Chachat tijdens de Walpurgisnacht. In de film duiken ze het bed in, maar in het boek ligt hij aan haar voeten op het eind van een Vastenavondfeest. Hij verklaart haar de liefde gedurenden twaalf bladzijden, en nog wel in het Frans. De vertaling is achterin het boek opgenomen.

Tjonge, die brave Thomas Mann - die kon er wat van! Ik vind dit misschien wel de spannendste - én de grappigste - liefdesbetuiging die ik ooit gelezen heb. 

"Je t'aime, je t'ai aimée de tout temps, car tu es le Toi de ma vie, mon rêve, mon sort, mon envie, mon éternel désir." Vertaling uit het Frans: "O, betoverende organische schoonheid, die niet bestaat uit olieverf noch uit steen maar uit levende en bederfelijke materie, vol van het koortsige geheim van het leven en het bederf! Kijk naar die prachtige symmetrie van het menselijk bouwwerk, de schouders en de heupen en de bloeiende tepels aan weerskanten op de borst, en de ribben, twee aan twee gerangschikt, en de navel middenin de zachtheid van de buik en het duistere geslacht tussen de dijen. Kijk hoe de schouderbladen bewegen onder de zijdezachte huid van de rug, hoe de ruggengraat afdaalt naar de dubbele en koele weelde van de billen, hoe de grote takken van de vaten en de zenuwen die via de twijgen van de romp naar de oksels lopen, en hoe de structuur van de armen overeenkomt met die van de benen. O, de zalige regionen van de innerlijke verbinding in elleboog en knieholte, met hun overdaad aan organische heerlijkheden onder hun kussens van vlees! Wat een geweldig feest die heerlijke plekken van het menselijk lichaam te liefkozen! Een feest om daarna zonder jammerklacht te sterven! Ja, mijn God laat mij de geur opsnuiven van de huid om de knieschijf, waaronder het vernuftige gewrichtsvlies zijn glibberige olie afscheidt! Laat mij eerbiedig met mijn mond de arteria femoralis aanraken, die voor op je dij klopt en die zich verder omlaag splitst in de twee slagaders van de tibia! Laat me de uitwaseming van je poriën opsnuiven en je dons betasten, menselijk beeld van water en eiwit, bestemd voor de anatomie van het graf, en laat me ten ondergaan, met mijn lippen op de jouwe!"

Clavdia is niet erg onder de indruk."Tu es en effet un galant qui sait solliciter d'une manière profonde, à l'allemande."  Ze zet hem een papieren Carnavalsmuts op. Dan verlaat ze de balzaal met de woorden: "Adieu mon prince Carnaval. Vous aurez une mauvaise ligne de fièvre ce soir, je vous le prédis". En daarmee is deel 1 ten einde, alsmede de eerste helft van mijn verblijf hier.

Gisteravond de Beslissing van Britta Böhler uitgelezen, én het boek "1913", van de Duitse journalist Florian Illies. De eerste is interessant omdat hij over Thomas Mann gaat die in 1936 de moeilijkste beslissing moet nemen van zijn leven, namelijk om zich officieel te distantiëren van het Duitse regime. Na drie zware dagen besluit hij om zijn beweegredenen op te sturen naar de Neue Zürcher Zeitung. 

1913 is een heel bijzonder boek. Het gaat over "het laatste gouden jaar van de twintigste eeuw", het jaar waarin de Toverberg geboren werd, maar ook Ulysses en A la Recherche du Temps Perdu.

Europa maakte in de tweede helft van de negentiende eeuw een gouden tijdperk van wetenschappelijke en culturele vooruitgang mee.  De wereld wordt gekenmerkt door een steeds verder uitdijende communicatie. De Baedeker- gids voor Rome is in 1900 al aan zijn dertiende druk toe. 

In veel korte, journalistieke, anekdotische passages beleven we dit jaar 1913 opnieuw, door de ogen van vele bekende kunstenaars. Vergeef me,  ik wil een groot aantal noemen, om een indruk te geven hoe belangrijk dit jaar was. Brecht, Kafka, Joyce, Rodin, Kokoschka, Claudel, Einstein, Chagall, Mann, Matisse, Lou Salomé, Alma Mahler, Gertrude Stein, Kirchner, Musil, Picasso, Hesse, Klimt, Steiner, Nolde, Rilke, Chaplin, Goethe, Lawrence, Jung, Duchamp, Armstrong, Freud, Virginia Woolf, en nog vele anderen.

Wat was het een heerlijk zomers weekend! De meeste liften gaan na dit weekend dicht. Ik denk dat ik de tweede helft van mijn verblijf hier heel anders ga beleven.

  • 31 Maart 2014 - 13:53

    Sanne:

    Ha Margot,
    wat is dat voor maffe foto met die 'sinterklaas' erop?!
    Mooi die liefdesverklaring, zo poetisch, nee dat heb ik nog nooit meegemaakt. Jij, of iets wat daar in de buurt komt.
    Dit deel uit je brief ga ik even gebruiken voor prive post, is wel oke he?
    Hier was het ook prachtvol weer, de klok vooruit gezet, alles groeit en bloeit tegen de klippen op.
    Succes Margot, geniet ze! liefs, sanne

  • 01 April 2014 - 10:36

    Judith:

    Die liefdesverklaring,geweldig! Ook is het geweldig om jouw verslag te lezen.( het spijt me dat ik er te weinig toe kom). Zoals iemand eerder al schreef is het extra fantastisch met de reflectie naar de Toverberg.
    Ik ben benieuwd of de tweede helft daadwerkelijk anders door jou wordt ervaren.Succes en veel genieten.

    Hartelijke groeten,


    Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 71041

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: