Intermezzo - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu Intermezzo - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Intermezzo

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

10 Maart 2014 | Zwitserland, Davos

Vandaag even geen Toverberg, maar gewoon een verslag vooral over mijn wel en weinig over mijn wee. Ik merkte dat de 'eenzame versombering' van de vorige keer door sommigen werd opgevat als de mijne, terwijl het 'gewoon' de titel van één van de hoofdstukken is.

Dat ik net als Hans mijn ups en downs heb lijkt me niet vreemd. Ik houd er niet van om een toen-en-toenverhaal te schrijven; vandaar dat ik jullie ook wil vertellen hoe het met me gaat, hoe ik me voel.

Ik krijg ook reacties van meelezers die afhaken halverwege de Berg. De bedoeling was het Boek der Boeken slechts als Leitmotiv te gebruiken. Sla die stukken dus maar gewoon over! Het lezen van de Toverberg is echt huiswerk. Zie verder over de relatie tussen een echte inspanning en het diepe geluk dat dat oplevert...

Mijn tweede weekend hier. Ik besloot om de bergen in te gaan. Het was en is prachtig weer; ook hier is het lente. Je kunt gewoon met een fleece jack naar buiten. Al die jacks, wollen truien en hemdjes, sjaals en handschoenen zijn helemaal niet nodig.

Zaterdag ben ik naar de Pischaberg gegaan. Met de lift omhoog en dan wandelen. Wat was het stil en wit. Prachtige vergezichten. Hier en daar een praatje met andere wandelaars. Leuk hoe makkelijk dat gaat als je alleen bent. Ook goed voor mijn Duits.

Zondag een nóg mooiere dag: vanuit het dorp 300 meter omhoog naar de Schatzalp. Geen wonder dat Freek de Jonge dit berghotel heeft uitgekozen voor zijn jaarlijkse alpenbeleving. Helemaal in Jugendstil opgetrokken, een schitterend uitzicht, en zon aanbiddende toeristen alsof hier allemaal tuberculose patienten zijn. 

De vrije uren drink ik koffie op terrassen en in verschillende cafés, lees mijn kranten op de Ipad, luister naar verhalen (Arthur Japin, Maria Goos, Frédéric Basset, Anne Hermans) en podcasts - radio Kunststof is mijn favoriet. O ja, en ik kijk de complete videoserie van Dokter Deen. Heel ontspannend. 

In de laatste Opzij een artikel over Leven in het Nu. Voor 40% schijnt geluk maakbaar te zijn. Naast de trend : "Denk positief, leef in het nu, wees dankbaar, pieker niet, accepteer jezelf zoals je bent, geniet" is er nu ook een onderzoek dat laat zien dat de nadruk op 'being happy' mensen nogal passief en egocentrisch maakt.

Psychologen en filosofen onderscheiden twee vormen van geluk: de oppervlakkige behoeftebevrediging én het diepere geluk dat bereikt wordt na inspanning. Uitdagingen aangaan die op het moment zelf  niet altijd prettig zijn. Gelukkige mensen zijn vaak 'takers' , zinvol levenden zijn vaak 'gevers' .

Betekenisvol leven geeft - op termijn - een diepe bevrediging, een diepere vorm van geluk, zou je kunnen zeggen, die niet voelt als 'happy', maar te maken heeft met het besef dat je niet voor niets leeft.

  • 10 Maart 2014 - 12:55

    Sanne:

    Ha Margot,

    ik hoorde de vlaamse geluksprofessor op de radio, Bormans van de Katholieke Universiteit Leuven. Zijn definitie van geluk bestaat uit 2 woorden: andere mensen.
    Werken met en voor andere mensen. Ervaringen delen met anderen, luisteren naar verhalen en opvattingen van anderen (kunststof is inspirerend, is dat geluk?)
    Lieve groet, Sanne

  • 10 Maart 2014 - 17:29

    Angela:

    Ha die Margot, Eindelijk heb ik de duivelsbergen te pakken
    Nu pas. en in het Duits.
    Ik wil het verhaal met je volgen.
    Kom je langzaam tot de gewaarwording, dat alleen lopen zo vernieuwend kan zijn.
    succes en blijf volhouden. Dikke kus, Angela

  • 13 Maart 2014 - 07:06

    Jonas:

    Neefje Jelle herkend in dokter Deen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 71020

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: