Het doopbekken - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu Het doopbekken - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Het doopbekken

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

05 Maart 2014 | Zwitserland, Davos

Het eerste hoofdstuk van de Toverberg eindigt met een droom van Hans Castorp. Hij droomt een grappige mengeling van flarden herinneringen sinds zijn aankomst in Davos. Zo ook verging het mij vannacht. Ik fietste over een savanne landschap. Vanuit de verte kwamen in enorme vaart reusachtige sneeuwschuivers aanrijden, ik kon ze nog net ontwijken. Daarna volgden galopperende paarden, ik slalomde er om heen. De duiding laat ik aan de lezer over.

Na de eerste dagen in deze provincie Graubünden, waar ik moest wennen aan de taal, het hotel, de bergen, de sneeuw, de temperatuur, kwam de volgende grote verandering toen ik maandagochtend om half acht het ziekenhuis binnenstapte. 

Kennismaking met collega Jan, kennismaking met de doolhof aan gangen en trappetjes en gekleurde strepen op de vloer, kennismaking met de zieke kinderen, met hun heftige verhalen, met het overig personeel, met het leerlingvolgsysteem,  de roosters, de materialen, de sfeer, de realisatie dat dit ziekenhuis alleen maar ambulante patienten heeft - die dus overal zitten, eten, whatsappen en wandelen. Verdwalen op weg naar de WC, verdwalen terug van de kantine. Geen wifi.

Ik weet niet welke van de twee een grotere uitdaging is : deze dag overleven tot het einde - nog steeds geen sleutel van mijn appartement - óf het lezen van de twintig pagina's van hoofdstuk twee van de Toverberg. Het gele lintje van mijn gebonden uitgave uit 2012 was blijven steken bij pagina veertig...

Hoofdstuk twee gaat terug in de tijd, het haalt op een Proustiaanse manier herinneringen op. Als opa Castorp over vroeger vertelt wil Hans het familie doopbekken, dat staat in een vitrinekast van palissanderhout, zien. 

En wat staat er nog meer in deze kast? 
Kijk precies één minuut en niet langer naar de zeven volgende beschrijvingen ;)

*meerarmige zilveren kandelaars
*een kapotte barometer met figuratief houtsnijwerk
*een album met daguerreotypen
*een likeurkastje van cederhout
*een kleine Turk met een mechaniek in zijn lijf
*een ouderwets scheepsmodel en
*een rattenval

Een met de namen van de gezinshoofden gepointilleerd gouden doopbekken uit 1650! Het doet me denken aan de houten dekenkast die mijn ouders lieten maken met daarop gebeeldhouwd de heiligenbeelden van hun acht kinderen. De diep bedolven tijd, die "een vroom waargenomen verband uitdrukte tussen het heden, zijn eigen leven, en het diep verzonkene...". Geuren en geluiden. Filmische beelden. Herinneringen en emoties. De jonge Castorp is een gevoelige jongen.

Morgen over mijn dag 2 in het ziekenhuis en over Hans' zedelijke toestand. Lees en huiver!

  • 05 Maart 2014 - 11:35

    Sanne:

    de kandelaars schat ik, juist gisteravond dat hoofdstuk te lezen. Je leesbevorderingsprogramma is op gang gekomen wat mij betreft.
    wat een indrukken. Rustig aan, over een week klets je weer heel anders.
    Succes Margot, lieve groet, Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 71126

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: