In het restaurant - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu In het restaurant - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Margot Mol - WaarBenJij.nu

In het restaurant

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

04 Maart 2014 | Zwitserland, Davos

Ik vraag de gerant of hij weet waarom het dikke boek voor mijn neus de Toverberg heet. Nee, maar hij zal het voor me opzoeken. De volgende dag heb ik de Beslissing van Britta Böhler voor me liggen. Opgegeven? vraagt hij.

Britta beschrijft het leven van Mann in 1936 nadat hij de moeilijke beslissing heeft genomen om een open brief te schrijven vanuit Zwitserland naar de redactie van de Neue Zürcher Zeitung, waarin hij zich openlijk tegen de nazi's keert. Inmiddels is hij geroyeerd uit de schrijversbond, is zijn huis en zijn werk geconfisqueerd, en staan zijn boeken op de zwarte lijst.

Het is interessant om heen en weer in de tijd te gaan. Hier is Mann zestig, toen hij de Toverberg begon was hij achtendertig. Op dit moment lees ik De beslissing, en heb weer dezelfde leeftijd als Mann toen hij deze dappere daad verrichtte.

Vandaag waande ik me eveneens terug in de tijd. Eerst maakte ik een grote wandeling in de bossen rondom het sanatorium, daarna ging ik met een rood treintje dat je met de hand moet stoppen dwars door de hoge dennenbomen naar Klosters. Het was doodstil in de trein. Het afgaan van een mobiele telefoon zou anachronistisch zijn geweest. De hoge sneeuw buiten dempt alle geluiden. De hoofdstraat in dit kleine dorp is misschien 100 meter lang, en bestaat alleen uit hotels en sport- en souvenirwinkels. 

Terug in Davos Platz besluit ik het Kirchner museum te bezoeken. Nooit van de man gehoord, maar de grote posters in de straten van Davos zijn veelbelovend.  Het museum  heeft een expositie over Georg Baselitz, getiteld "Besuch bei Ernst Ludwig". Meer dan levensgrote, grofgeschetste figuren hangen op hun kop tegen de wanden. Interessant en gewaagd, knap ook.

En hoe is het eten?
Het ontbijt is fantastisch: zelf samengestelde muesli, gehakte noten, nog meer muesli zonder suiker, vers fruit, heerlijke yoghurt. Dan nog een heleboel soorten brood en zelfgemaakte jammetjes, honing, Zwitserse worsten en kazen. Het is makkelijk na een dergelijk ontbijt om de lunch over te slaan. En in de avond eet ik à la carte, alleen een hoofdgerecht, Wiener Schnitzel en kaasfondue.

Morgen gaat het doel van mijn reis beginnen. Een vervangingsbaan van twee maanden in de Nederlandse school van het Nederlands Astma Centrum. Het doel is trouwens niet alleen het werk, maar ook de zoektocht naar mezelf: wat is belangrijk, hoe wil ik leven? Wie weet - ligt het antwoord 'hierboven'.

  • 04 Maart 2014 - 10:55

    Sanne:

    Ha Margot,
    wat lekker dat je even de tijd had te acclimatiseren en de omgeving te verkennen. Heerlijk om zo in die rust te verkeren. Geniet van het proces en laat het doel losjes in je achterhoofd ronddwarrelen. Geniet ze Margot! liefs, sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 71150

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: