Tinga kamp - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu Tinga kamp - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Tinga kamp

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

13 Januari 2014 | Tsjaad, Zakouma

Stel je een zinderende, glooiende zandweg voor vol kuilen met aan weerszijden dorre bosschages. Hier en daar groene loofbomen van ongeveen tien meter hoogte, er groeien lianen tegenop waar de aapjes vrolijk in slingeren. Af en toe een waterplas, die in de loop van de maanden zal opdrogen. Het regenseizoen begint pas weer in juni. De temperatuur ligt boven de dertig graden, maar het voelt niet warm. In de zon is het natuurlijk heel heet, maar alles is overdekt, de kans op verbranden is gelukkig klein.

Uit het niets zie je vanuit het basiskamp Zakouma na 7 kilometer hobbelen ronde, lemen hutten verschijnen met rieten daken. Het zijn er misschien acht of tien, ze liggen verscholen en tientallen meters van elkaar. In het midden is het hoofdgebouw, gebouwd op palen. Je gaat met betonnen trappen omhoog en komt in een enorme ronde, roodbetegelde ruimte. Er is alleen een dak en geen muren. Er staan overal zitjes, en er is een bar en een winkeltje. Er liggen mooie tapijten op de vloer, en achter de bar hangen speren, kommen en leren attributen met versierde kralen. De pilaren en het plafond zijn versierd met rieten matten met kunstig design. Het uitzicht vanuit de lounge is op de een bosschage die een beetje aan de Morvan doet denken en op een rivierbedding, waar nu nog redelijk wat water in staat.

Ik slaap in een lemen hut vlakbij het restaurant en leef buiten mijn lesuren en een half uurtje internetten in het hoofdkantoor in dit kamp. Mijn hut heeft een grote slaapkamer, badkamer en WC. Echt luxe. Genoeg plek om al mijn spullen en materialen neer te leggen. De douche is koud, en haren wassen met zeep (shampoo vergeten!) is niet echt lekker. Slapen in een eenpersoonsbedje is ook niet mijn ding. Vannacht heb ik de klamboe teruggeslagen, er zaten toch al zoveel gaten in. Vanochtend zat ik onder de bulten, stom!

De bedoeling van Tinga kamp is dus dat toeristen op safari komen, en dat het park zichzelf op deze manier bedruipt. Heel vroeg 's ochtends en ook 's avonds en ' s nachts vertrekken ze . Uiteraard moet je dan nog geluk hebben om olifanten tegen te komen. Vroeger leefden er een miljoen olifanten in Tsjaad, nu door alle professionele poaching nog maar vijfhonderd in een park van 30.000 vierkante kilometer.

De eerste avond waren er acht Italiaanse toeristen. Ze zijn op een humanitaire missie en rijden elk jaar naar Tsjaad via Marokko, Mauretanië, Mali, Burkina Faso en Niger. Ze waren op 13 december vertrokken met vier vrachtwagens met zonnepanelen, allerlei specialistische machines, kleding, etc. Ze laten elk jaar hun auto's in N'djamena achter en vliegen terug.

Gisteravond arriveerden drie groepjes nieuwe mensen, ze hebben enorme camera's bij zich. Dit is luilekkerland voor natuurfotografen.
Het zijn Chinezen, Amerikanen, Zwitsers. Voor wie in wildlife geïnteresseerd is is dit waarschijnlijk één van de meest natuurlijke plekken in de wereld. Je kunt er alleen met een privé vliegtuigje komen, of twee dagen lang hobbelen over een zandweg. Geen bereik dus met de telefoon, geen postbode Annelies!  Er is op het hoofdkantoor in Zakouma wel wifi via de satelliet en stroom op beide plekken via zonnepanelen.

Ik heb gisteren een uurtje met mijn camera in de aanslag gezeten. Een soort meditatie met gegarandeerd resultaat. Vanochtend zag ik op weg naar Zakouma antilopes, gazelles, en moeder met baby giraf, en een adelaar. Ook heb ik de lijst met vogels (373 soorten!), reptielen en zoogdieren in het park nu als pdf op mijn Ipad staan. Ben je geïnteresseerd, laat het maar weten.
Ps Morgen ga ik proberen foto's te downloaden

• 13 Januari 2014 - 15:38

Annelies:

Wat schrijf je vaak, boeiend en uitgebreid. Leuk hoor om zo op de hoogte te blijven. Behalve met de locale bevolking, heb je dus ook nog contact met bijzondere Europeanen die of natuurliefhebbers zijn en/of idealisten. Prikkels genoeg om je geen moment te hoeven vervelen lijkt mij. Alleen die muggen. Dat is balen. Zit je tussen de wilde dieren, zijn het toch weer die bekende kleintjes die je t meeste last bezorgen. Bizar. Sterkte in de muggensteken en liefs, Annelies

• 13 Januari 2014 - 15:38

Annelies:

• 13 Januari 2014 - 17:12

Joost:

Prachtig Margot, je verhalen, ik zie het allemaal loud and clear voor me, thanks a million!
    Blijf werken aan de muggen, het hoort bij je dageljikse klussen.
    Go well, xxx

• 13 Januari 2014 - 21:09

Rosina:

Wat doe je geweldig verslag van alles wat je meemaakt. Uitgebreid en levendig beschreven. Ik kijk al bijna elke dag uit naar wat je nu weer hebt meegemaakt. En dan ook nog lesgeven. Petje af. Ik hoop dat de muggen wennen (heb ik wel eens gehoord) en dat je er dan geen last meer van hebt. Liefs, Rosina

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013