Mijn eerste lesdag - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu Mijn eerste lesdag - Reisverslag uit Zakouma, Tsjaad van Margot Mol - WaarBenJij.nu

Mijn eerste lesdag

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

10 Januari 2014 | Tsjaad, Zakouma

Om half 5 wakker, dus tijd genoeg om al mijn lessen voor te bereiden.
Ik besluit vandaag te beginnen met mijn plaatjes. Weet je nog, Joost? Ik heb er honderden meegebracht. Ik selecteer getallen, wilde dieren, voedsel, vervoersmiddelen en kleding. 

Ik ontbijt met koffie en oplosmelk, toast met jam. En mango sap. Perfect. Jammer dat ik niet een elektrisch staafje heb meegenomen om thee op mijn kamer te zetten, ik ben hier lang en vaak en moet het dan doen met flessenwater.

Om zeven uur treden ze aan: Hissein, Hassan en Felix. De laatste twee met blocnote onder de arm en pen in de aanslag. Uiteraard beginnen we met onze namen en een voorstel rondje. Als Felix aan Hissein vraagt: what's your name? antwoordt hij: what's your name? Dat Hissein nooit naar school is geweest hoor ik pas later.

Felix blijkt de slimste van het drietal, hij stelt meteen vragen. Wat is het verschil tussen 'tree' en 'three'? Is het 'airplane' of ook gewoon 'plane'?

De tijd vliegt en de jongens vinden het jammer dat we moeten stoppen. Maar de jeep staat klaar om me naar Zakouma te brengen, dus there we go voor mijn derde safari tocht!

Rond het hoofdkantoor liggen meerdere hutten voor medewerkers en vrijwilligers. Een van die hutten is de gezamenlijke keuken. Hier is de komende maand mijn leslokaal.

Urenlang is het een komen en gaan van leerlingen: Eerst Hamida en Abdraman, daarna een privéles met Babakar (de onderdirecteur), dan drie rangers die met geweren en al binnenkomen. In indrukwekkende bush uitrusting zitten ze een uur lang braaf aan mijn ronde tafel.

Interessant is dat de mensen hier bepaalde plaatjes niet herkennen: sinaasappel, appel, citroen, muis, beer.... Geen idee. Bij de beer zeggen ze hond, bij de sinaasappel tomaat, een plaatje bij bacon en kaas: geen idee. Ze kennen het woord wel, maar weten niet hoe de etenswaren eruit zien.
Een herinnering popt op: ik werk in de Bijenkorf, in de koffieshop, het is 1975. Men brengt een krat met harige bruingroene dingen binnen. Niemand weet hoe je het moet eten. De buitenkant ziet er nu niet meteen sappig uit.

Tot slot komen Rian en zijn vrouw Lorna naar het klaslokaal.
Rian brengt een Frans kinderboek mee over olifanten. Mooi boek dat hij overweegt aan alle kinderen te geven op de basisschool die hij ook onder zijn hoede heeft. We vertalen een paar bladzijden en oh wat is het moeilijk als je nooit Frans op school hebt gehad!
De frons op Rian voorhoofd gaat niet weg, hij kijkt somber en heeft zichtbaar andere taken in zijn hoofd die hij belangrijker vindt. Bijvoorbeeld dat het hele Ministerie zichzelf heeft uitgenodigd om hier te komen om het vijftigjarig bestaan van het park te vieren.

Om 2 uur ben ik klaar, nog even mijn whatsappjes en mail lezen en de commentaren van mijn volgers (bedankt allemaal!). Een nieuw verhaal op waarbenjij.nu plaatsen en de NRC downloaden. Om half drie brengt de Zuid-Afrikaanse vrijwilligster Noelien - zij doet de PR van het Park - me terug naar Tinga. Onderweg stoppen we om apen ('vervets') te fotograferen. morgen krijg ik van haar een lijst van alle dieren in het park.

Tijdens de lunch lees ik met haar een Babarboekje, hoe kan het ook anders. Le roi Babar et la reine Céleste vont avoir un bébé! Tout le monde est très content.

Ook Bienvenue is tevreden als hij s'avonds samen met mij de Kiterunner kijkt in de verder lege lounge, als je tenminste de aapjes niet meetelt die op het rieten dak spelen.

  • 10 Januari 2014 - 14:23

    Meander:

    Wat een leuk verhaal! Ik wil ook met aapjes spelen!

  • 10 Januari 2014 - 21:36

    Marleen Luchtman:

    Lieve zus, wat leuk om jouw belevenissen te volgen en wat fijn dat je het ook als bijzonder beleeft! Knap dat je er zo ingesprongen en dat het je goed af gaat! Liefs,marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

De eerste uitdaging tijdens mijn periode van levensloopverlof is een werkbezoek aan Zakouma National Park in Tsjaad. Ik zal er gedurende een maand werken als docent Frans en Engels. Volg mijn avonturen! De tweede uitdaging is een baan van twee maanden in Davos - in het Nederlands Astma Centrum. Ik ga er een collega vervangen op de Nederlandse middelbare school. Mijn taak zal vooral het begeleiden zijn van middelbare scholieren. Ze verblijven gemiddeld acht weken hier en mogen natuurlijk niet achterblijven op hun school in Nederland. UITDAGING? Uitdaging? Opeens houd ik niet meer van dit woord. Niet omdat er geen uitdagingen meer zouden zijn dit levensloopjaar. Maar gewoon omdat het zo trendy en soft klinkt. Het derde plan is een wandeling/fietstocht op weg naar Santiago. Ik ga de tocht ondernemen vanaf de plek waar ik een paar jaar geleden beleven ben: in Digoin, in het zuiden van de Bourgogne. Aan de Loire. Vandaar ga ik fietsen naar Le Puy. Een maand later ga ik te voet verder op de GR65 tot Figeac. En vandaar wil ik half oktober nog een stuk fietsen, hopelijk tot St Jean Pied de Port. Maar dat ligt aan het weer, mijn conditie, en de zegen van boven. Een beetje gelovig moet je wel worden als je je begeeft op de Camino.

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 71155

Voorgaande reizen:

06 Januari 2023 - 06 Juli 2023

Amansia

24 Februari 2020 - 26 Maart 2020

Zakouma2

04 December 2014 - 04 December 2014

Landen

14 Juli 2014 - 23 Oktober 2014

Onderweg naar Santiago

01 Januari 2014 - 12 Oktober 2014

Levenslooppas

01 Maart 2014 - 01 Mei 2014

Davos en de Toverberg

05 Januari 2014 - 05 Februari 2014

Zakouma African Park, Tsjaad

Landen bezocht: